Wat doe je zoal in Marsa Alam?

16 januari 2018 - Marsa Alam, Egypte

Wij zijn geen duikers, dus we zijn niet mee geweest met de boten die duikexcursies organiseren. Wel zijn we aan boord gestapt van de Nefertite, een boot met een glasbodem, waardoor je het prachtige koraal kunt zien. Absoluut de moeite waard: wij hebben zeeschildpadden gezien en zelfs een zeekoe en natuurlijk een enorme variatie aan allerlei prachtig gekleurde vissen.

Verder hebben wij veelvuldig gebruik gemaakt van het zwembad en van het strand. Zoals eerder opgemerkt kun je vanaf het strand prachtig snorkelen. Snorkels zijn voor € 5 per dag te huur bij het duikcentrum, aan de rand van het strand. Het rif ligt slechts enkele meters van het strand af. Er wordt goed opgelet dat mensen niet op het rif gaan staan. Op die manier hoopt men het rif lange tijd mooi te houden.

Ook hebben we meegedaan met een woestijnsafari. Die bestaat uit een rondje quad rijden in de woestijn, een rondje op de rug van een dromedaris en een jeepsafari van anderhalf uur door de woestijn, met bezoek aan een bedoeïenendorpje. Met name de jeepsafari was indrukwekkend. De woestijn blijkt een schitterend landschap te zijn, heel afwisselend met zand, rotsen en bergen. Na de maaltijd volgde nog een "show", waarin een derwisjdanser op ons een diepe indruk maakte met zijn prachtige dans.

Kortom: we genieten met volle teugen. Iedere dag schijnt de zon en 's avonds koelt het wel wat af, maar de temperatuur blijft aangenaam, als je je erop kleedt. Een lange broek en een vest zijn geen overbodige luxe, maar dat is het dan ook wel...

Vanuit het resort is het ook mogelijk om een excursie te maken naar Luxor of Assuan. Wij hebben ervoor gekozen om dat niet te doen. Je moet 's morgens om half vier vertrekken; de tocht door de woestijn naar Luxor duurt ongeveer 6 uur en je moet 's avonds natuurlijk ook weer terug. Rond 12 uur 's nachts ben je weer terug in het resort. In de excursie zit een drietal bezichtigingen, o.a. in de Vallei der Koningen. Ongetwijfeld indrukwekkend, maar wij willen die een andere keer doen tijdens een Nijlcruise.