Eindelijk zon

13 januari 2018 - Marsa Alam, Egypte

Marsa Alam ligt op 5 uur vliegen van Schiphol. Wij kozen voor een vlucht met Transavia. Marsa Alam zelf is een onbeduidend vissersplaatsje, maar de wijde omgeving is in een planologische stroomversnelling geraakt, nadat er een internationaal vliegveld is aangelegd. Er zijn veel resorts over een lengte van 150 tot 200 kilometer. De meeste resorts liggen "in the middle of nowhere", met de Rode Zee aan de ene en de woestijn aan de andere kant.

Wij hebben gekozen voor het Marina Sunrise Resort. Dat ligt in een nieuw aangelegd havenplaatsje, Port Ghalib. Het is een soort dorpje, waar behalve een resort ook enkele hotels zijn en, niet onbelangrijk, ook een behoorlijk aantal winkeltjes en restaurantjes en barretjes. Dat dorpse karakter leek ons leuker dan het zitten in een resort, waar je verder weinig anders kan dan in het resort verblijven. Op het vliegveld van Marsa Alam staat een maquette, waarop je kunt zien hoe het er in de toekomst gaat uitzien. Indrukwekkend! De bedoeling is dat Port Ghalib de grootste jachthaven aan de Rode Zee wordt. Er zijn veel bouwactiviteiten in de omgeving, maar in Port Ghalib heb je daar geen enkele last van. Het gebeurt buiten het gezichtsveld en zonder dat er geluidsoverlast is. Wij vonden Port Ghalib een prima locatie om te verblijven. Het vliegveld ligt vlakbij, zodat de transfer naar het resort niet meer dan een minuut of twintig in beslag neemt. Ter vergelijking: er zijn resorts waar je nog twee uur nodig hebt om er vanaf het vliegveld te komen. Van het vliegveld zelf heb je geen enkele last. In het winterseizoen landen en vertrekken er een paar vluchten per dag. Daar merk je helemaal niets van.

Het Marina Sunrise resort vinden wij een openbaring: schoon, mooie kamers in gebouwen die kris-kras door het dorpje zijn verspreid. Er zijn drie grote zwembaden, waarvan er 's winters twee verwarmd worden en er is een privé-strand, waar je heerlijk kunt liggen en waar je prachtig kunt snorkelen en zelfs duiken. Er is een handdoekenservice, zodat je altijd een schone badhanddoek hebt, zonder dat dit iets kost.

Het eten in het hotel bestaat uit buffetten, die zeer gevarieerd zijn en waar voor elk wat wils aanwezig is. Iedere dag zijn er andere gerechten, iets dat niet van ieder resort gezegd kan worden... Wat ook leuk is, is dat je, als je op all-inclusive basis verblijft, een avond gratis kunt eten in het mediterrane restaurant dat bij het resort hoort en ook een keer in het Arabische restaurant. Zeker doen, want het eten is prima!

Het personeel is buitengewoon vriendelijk en doet er alles aan om je vakantie tot een perfect verblijf om te toveren.

Ook de Egyptenaren in de winkeltjes blijken erg aardig te zijn. Natuurlijk willen ze graag dat je in hun winkeltje komt en natuurlijk moet je wel afdingen, want dat hoort er hier nu eenmaal bij. Maar ook als je uiteindelijk niets koopt, blijft men vriendelijk en beleefd. De winkeltjes zelf bevatten heel veel dezelfde souvenirs, maar als je goed om je heen kijkt zijn er best leuke dingen tussen.

Verder valt ons op dat het hier verschrikkelijk schoon is. In het hotel, in de kamers en op straat vind je letterlijk geen vuiltje. De straten worden de hele dag schoongehouden en ook in het hotel is gedurende de hele dag een schoonmaakploeg actief.