Naar Bilbao

13 juli 2022 - Bilbao, Spanje

Kilometerstand: 2277 km

Vandaag een nieuwe aflevering van "Moeder, wat is het heet!!" De temperatuur overdag loopt op tot 37 graden en dat is zelfs voor de locals hier zeer bijzonder. Maar laten we eerlijk zijn: als het 17 graden was en constant regende, dan was het toch veel minder leuk geweest. Dus, we tellen onze zegeningen en genieten volop van al het moois dat we onderweg tegenkomen. En dat is heel veel...

Vandaag, na een heerlijk ontbijt, zijn we vertrokken uit San Sebastian om langs de kustweg richting Bilbao te gaan. Dat is wel een omweg, want langs de snelweg is het zo'n 100 kilometer. Maar de route langs de kust is ongelofelijk mooi! Het landschap hier is formidabel. Prachtig groen, bergachtig en bevolkt door heel aardige mensen. Onze eerste stop was in het dorpje Getaria, waar we zowaar een parkeerplaats vonden. Waarschijnlijk omdat we daar nog vrij vroeg op de dag arriveerden. Het dorpje heeft een mooi oud centrum en een heel leuk strandje, waar we heerlijk hebben lopen "pootje baden". In de plaatsjes die we daarna passeerden, bleek parkeren niet meer mogelijk, omdat alle parkeerplaatsen al bezet waren. Dat is wel een dingetje hier: iedereen heeft een auto en grote parkeerterreinen zijn er niet of nauwelijks.

Na de stop in Getaria zijn we naar Lekeitio gereden, een ander kustplaatsje, maar daar was geen parkeerplaats te vinden. Uiteindelijk kwamen we in Gernika-Lumo (Guernica), een stadje met een bizarre geschiedenis. Op 26 april 1937 gaf dictator Franco de Duitsers toestemming om het stadje te bombarderen. Het was marktdag, dus er waren veel mensen. Dat waren vooral ouderen, vrouwen en kinderen, want de jonge mannen zaten in het leger. Het dorpje werd met de grond gelijk gemaakt met meer dan 2000 doden als gevolg, voornamelijk vrouwen en kinderen. Picasso heeft er een prachtig schilderij over gemaakt, maar dat hangt in Madrid. Franco wilde met deze daad aan de Spaanse bevolking laten weten dat hij beschikken kon over leven en dood van zijn onderdanen. Je snapt niet dat de man nog tot 1975 de machtigste man van Spanje was. En dat er nog steeds Spanjaarden zijn die er een lief ding voor over zouden hebben als die tijden weer zouden terugkeren...

Vervolgens zijn we verder gegaan langs de kustweg, hebben nog even in het plaatsje Bermeo gekeken om vervolgens naar het "hoogtepunt" langs deze kust te gaan (volgens de toeristische gidsen): een prachtige kasteelrots, die je via een brug over het zeewater kan bereiken. Helaas bleek dat je hiervoor van tevoren tickets had moeten reserveren en dat hadden wij niet gedaan... Het uitzichtpunt was mooi, maar voor datgene wat je echt wilde zien stonden een paar grote bomen...

Inmiddels was het tijd om richting Bilbao te koersen. Ons hotel was dankzij de TomTom snel gevonden. Alweer een prachtig hotel, in een wijk die net buiten het centrum ligt. Het vinden van een leuke eettent was hier wat lastiger dan gisteren, maar uiteindelijk kwamen we bij een noedelsrestaurantje, die dat serveerde alsof het tapas waren. En dat smaakt ons prima! Morgen gaan we de stad verkennen en dan zullen we ook wat foto's van Bilbao in het blog zetten. Nu alleen van de dingen die we onderweg hebben gezien.