De Citadel van Hue

11 februari 2020 - Ninh Binh, Vietnam

Het Park View hotel in Hue is een prima plek om te vertoeven! Het is een mooi, modern gebouw van negen verdiepingen en voorzien van alle comfort.

Omdat er voor deze ochtend geen excursies op het programma stonden, dachten we eerst maar eens uit te slapen en daarna te ontbijten. Uitslapen zit er echter niet in: we hadden de wekker op 8.00 uur gezet, maar we waren om 6.20 uur klaarwakker. Dus toch maar vroeg ontbeten.

Een Vietnamees ontbijt verschilt behoorlijk van wat wij gewend zijn. Het is, zeker in voornoemd hotel, zeer uitgebreid en bestaat vooral uit verschillende schotels met noedels, rijst en groente. Er worden eieren of omeletten vers gebakken en in dit hotel werden zelfs kleine flensjes vers gebakken. Het feit dat de Fransen hier jaren hebben geheerst vind je nog terug in de aanwezigheid van stokbrood. En dat is gelukkig altijd vers en prima te eten. Er zijn verschillende soorten jam en er is een bescheiden aanbod van vleeswaren. Bij de meeste hotels is kaas geen onderdeel van het ontbijt. Natuurlijk is er vers fruit zoals ananas, passievrucht, dragonfruit, watermeloen, papaja, enz. Yoghurt is er meestal niet en als het er wel is dan is het gezoet. Thee en (meestal hele sterke) koffie maken de zaak af.

Na het ontbijt zijn we naar de Citadel gelopen, het grote complex waar de keizers van Vietnam hebben gewoond. De "Verboden Stad" wordt omringd door muren van 2 kilometer lengte en 2 kilometer breedte en door een slotgracht die veertig meter breed en vier meter diep is. Als je door het complex loopt, blijkt dit enorm indrukwekkend te zijn. Alle gebouwen zijn vrij toegankelijk en fotograferen is overal toegestaan, behalve in de troonzaal. Er is een Japanse tuin met prachtige bonsai-bomen en vijvers met grote koi-karpers. In veel gebouwen wordt informatie gegeven door middel van oude foto's, die laten zien wie er allemaal gewoond hebben en hoe er werd geleefd.

In de oorlog met Amerika is het complex voor een flink deel verwoest. Men is daarna hard aan het restaureren geslagen en het resultaat mag er zijn! Op enkele plekken is men nog volop bezig met die restauratie. De communisten hebben er tijdens hun strijd tegen Amerikaanse mariniers massa-executies uitgevoerd. Iedereen waarvan werd vermoed dat hij anti-communistisch was, werd gedood. Waarschijnlijk zijn er op die manier 4000 mensen om het leven gekomen. Hun massagraven werden na de oorlog ontdekt bij het stadion van Hue.

Je kunt gemakkelijk een hele dag doorbrengen in de Citadel, maar dat hebben wij niet gedaan, want 's middags moesten we naar het vliegveld voor de vlucht naar Hanoi. We hebben eerst nog bij het hotel geluncht en zijn daarna in ongeveer een uur naar Hanoi gevlogen. Vervolgens moesten we nog een kleine twee uur rijden naar Ninh Binh, een plaatsje dat een kleine 100 kilometer ten zuiden van Hanoi ligt. Van hieruit gaan we morgen een mooie excursie maken. De temperatuur is hier lager dan wat we gewend waren, dus dat was vanavond even schrikken. Volgens de telefoon is het 20 graden, maar het voelt kouder aan. Gelukkig is het droog en niet mistig. De natuur in het noorden is prachtig, dus daar gaan we de komende dagen van genieten.