Op familiebezoek en een zoektocht naar een appartement

2 augustus 2022 - Saint-Rabier, Frankrijk

Kilometerstand: 5811 km

Vanmorgen zijn we begonnen met afscheid te nemen van onze medereizigers. We hebben een hele leuke, gezellige tijd met elkaar gehad. Het blijft toch raar, dat je elkaar een aantal dagen dagelijks tegenkomt, met elkaar praat, lacht, reist, eet en dat je tenslotte afscheid neemt en elkaar wellicht nooit meer ziet...

Maar lang hadden we niet de tijd om daarbij stil te staan, want voor ons stond een rit op het programma naar Castelnaud-la-Chapelle, een klein, maar heel mooi dorpje, in het Dordognegebied. Daar namelijk kamperen Saskia, Martijn, Bram en Iris en we hadden voordat we vertrokken afgesproken dat we bij hun langs zouden gaan. Voordat we daar waren hebben we nog een stop gemaakt in Carsac. Onze allereerste kampeervakantie in Frankrijk, 36 jaar geleden, was in dat dorpje, en daar is een heel leuk kerkje uit de elfde eeuw, dat ons hart heeft gestolen. Wij zijn er even langs geweest om foto's te maken.

Het weerzien met Saskia, Martijn en hun gezin was heel gezellig, op een dag waarop de temperatuur opliep tot zo'n 37 graden. Het was dan ook niet zo raar dat we de middag grotendeels in het zwembad van de camping hebben doorgebracht. Ook hebben we afgesproken om morgen met z'n zessen te gaan kanoën op de Dordogne.

Daarna moesten we naar Saint Rabier, want daar hebben we voor drie dagen een appartementje gehuurd. Saint Rabier ligt ongeveer 50 kilometer noordelijk van Castelnaud-la-Chapelle. Het vervelende was echter dat er niet echt een adres bekend was. Het enige dat we wisten, was dat het appartement in de buurtschap Muguet moest liggen. Als je dat woord op Google Maps invult krijg je allerlei adressen, tot Texas en Ivoorkust aan toe... Uiteindelijk bleek dat dit buurtschapje wel tot de gemeente Saint Rabier behoort, maar dat het vlakbij een ander plaatsje ligt: La Mule Blanche. In Muguet wist niemand ons te vertellen waar ons appartement zou moeten zijn. Zelfs de bewoners van het dorpje konden het ons niet aanwijzen. Een Ierse toerist was zo vriendelijk om met ons het halve buurtschap door te wandelen (bij een temperatuur van 38 graden!!), maar ook dat leverde niets op. Uiteindelijk hebben we gebeld naar het adres en de gastvrouw heeft ons toen opgehaald. Het bleek om de hoek te liggen van het plekje waar we op dat moment waren...

Het appartement is van alle gemakken voorzien, maar kent wel behoorlijk wat achterstallig onderhoud: planten in plantenbakken die dood zijn, een buitenlicht dat het niet doet, dat soort dingen, en dat is wel jammer. Maar voor drie nachten is het een prima onderkomen. We zijn naar de supermarkt in Thenon gereden en hebben ingrediënten gehaald voor een heerlijke salade.

Morgen staan we vroeg op, want we moeten uiterlijk om 9.00 uur weer in Castelnaud-la-Chapelle zijn voor de kano-instructie. Daarna rijden we naar Carsac om in twee kano's met z'n zessen een tocht van twintig kilometer over de Dordogne te gaan maken. Het wordt vast heel mooi, maar ook heel heet...