Goodbye Hanoi

19 februari 2020 - Hanoi, Vietnam

Hanoi is een geweldige stad! Je zou er een stedentrip van een paar dagen naar kunnen maken. Jammer alleen dat het zo ver weg ligt. De stad is druk, maar ook heel levendig, typisch Aziatisch, met chique winkels naast kleine rommelzaakjes, met veel Franse invloeden. Er is veel groen en er liggen een paar prachtige meren in de stad. 's Avonds wordt er heel veel op straat gegeten en ook dat geeft een bepaalde gezelligheid. Absoluut een bezoek van enkele dagen meer dan waard!

We hebben onze laatste vakantiedag uitstekend besteed. Eerst zijn we naar het grote marktgebouw gelopen, maar dat viel wat tegen. In het centrum hebben we eerst nog wat geshopt en daarna zijn we op een van de hop-on hop-off bussen gestapt. Het is een prima manier om de stad te verkennen. De bus stopt onderweg een keer of 14 en iedere keer kun je uitstappen om iets  te bekijken om vervolgens een volgende bus te nemen naar een nieuw "highlight". Onze eerste onderbreking was bij de botanische tuinen. Die liggen net voorbij het mausoleum waar Ho Chi Minh ligt opgebaard. Je moet wel entree betalen, maar 2000 dong oftewel 0,08 eurocent per persoon kun je toch nauwelijks een probleem noemen. De tuinen zijn mooi parkachtig aangelegd met prachtige bomen, mooie waterpartijen, maar helaas waren er op dit moment geen bloemen.

Onze volgende stop was bij de Temple of Literature. Dit was ooit de eerste universiteit van Hanoi. Het is een groot complex dat veel weg heeft van een boeddhistisch tempelcomplex, interessant om te bekijken. Daarna hebben we de bus genomen, die ons weer bij het beginpunt bracht en daar hebben we in een café op vier hoog geluncht.

Na de lunch zijn we naar "Hanoi Hilton" gelopen. Dit was de bijnaam die de Amerikanen gaven aan de gevangenis in Hanoi. Deze gevangenis is nu een museum. Het laat zien onder welke mensonterende omstandigheden de Vietnamezen die tegen de Franse overheersing in opstand kwamen gevangen zaten. Je kunt de cellen bezoeken, waar een reëel beeld wordt gegeven met behulp van talloze poppen, die vastgekluisterd zitten. Ook de dodencellen en een van de twee guillotines zijn er nog. In het tweede deel van de rondgang wordt aandacht besteed aan de oorlog met Amerika. De Vietnamezen proberen te laten zien dat de Amerikaanse gevangenen zeer humaan werden behandeld. Er zijn foto's van gevangenen die bezocht worden door een arts, foto's van sportende gevangenen, van gevangenen die uitgebreid kerstfeest vieren, compleet met kerstboom. Daarnaast een overzicht van alle protesten die er destijds in de wereld waren tegen de oorlog in Vietnam, ook van protesten in Nederland. Wij vonden het geheel erg indrukwekkend, zelfs als je bedenkt dat dit de oorlog is door Vietnamese, en dus communistische ogen bezien.

Hierna zijn we weer terug gelopen naar het centrum, want we hadden met nog 10 andere groepsleden kaartjes voor het waterpoppentheater. Wat is dat geweldig leuk!! Absoluut een aanrader voor iedereen die in Hanoi komt. Je moet je kaartjes een paar dagen van tevoren kopen, want iedere voorstelling is uitverkocht. Er worden een aantal scenes gespeeld uit het dagelijks leven van de Vietnamees en scenes uit de mythologie. De show duurt 50 minuten. Er wordt een poppenspel opgevoerd in een groot waterbassin. De poppenspelers, die je niet ziet, staan half in het water en bespelen een groot aantal houten poppen. En er wordt muziek gemaakt met originele Vietnamese instrumenten. Een werkelijk unieke ervaring!

Na de voorstelling zijn we met degenen die mee waren naar het theater gaan eten in de Ierse pub, vlakbij het hotel. Morgenvroeg vertrekken we naar de luchthaven van Hanoi voor onze vervroegde vlucht naar Hong Kong. En daar moeten we vervolgens 11 uur wachten op onze aansluiting naar Nederland. Ter compensatie mogen we dat doen in de businesslounge en krijgen we een maaltijd aangeboden. We hadden aanvankelijk nog plannen om de tijd te doden door naar Hong Kong-stad te gaan, maar gezien de strenge controles in verband met het coronavirus gaan we dat niet doen, want we willen niet het risico lopen dat we het vliegveld niet meer op kunnen als we er eenmaal af zijn gegaan. Wat dat betreft zal het morgen wel een hele lange dag worden...