Van Halong Bay naar Hanoi

14 februari 2020 - Hanoi, Vietnam

Halong Bay is erg mooi; ook als het regent en mistig is. Natuurlijk hadden we liever zon gehad, maar in deze tijd van het jaar is dat hier tamelijk zeldzaam. De temperatuur is prima, een graad of 24. Na een heerlijke nacht in een gezellige hut met een prima bed zijn we vanmorgen na het ontbijt terug gevaren naar Halong. Die stad heeft de afgelopen jaren een complete metamorfose ondergaan. Aan de haven staan grote hotels en er worden er nog veel meer bijgebouwd. Er is een modern havengebouw met een gezellige koffietent en winkeltjes, er is een enorme brug over de rivier gebouwd en als kers op de taart is er een lange kabelbaan gemaakt, die vanuit de stad over de rivier heen een berg opgaat en eindigt bij een enorm reuzenrad. En dat alles om heel veel toeristen te trekken. En dat is dan weer jammer... Het tast absoluut de authenticiteit van de omgeving aan. In deze tijd van het jaar is het niet zo druk, maar als je ziet hoeveel bootjes met toeristen nu al de baai in gaan dan kun je je een beetje een voorstelling maken hoe dat in de zomer zal zijn, als het wel druk is...

Enfin, vanmorgen regende het en was de mist nog net een beetje dichter dan gisteren. Toch levert dat best mooie foto's op! Na een korte koffiestop in het havengebied zijn we richting Hanoi gaan rijden. Dat is een afstand van ongeveer 130 kilometer, maar daar doe je hier dus echt wel enkele uren over. Er zijn veel stoplichten onderweg, zelfs op de tolwegen en je bent absoluut niet de enige die er rijdt.

Tegen vieren kwamen we aan bij ons hotel en we hebben weer een prachtige kamer. Om 17.00 uur zijn we met onze reisleiders de oude stad gaan verkennen, zodat we volgende week woensdag, als we weer terug zijn in Hanoi een beetje de weg weten.

Hanoi heeft 7,7 miljoen inwoners. Ook hier is het, net als in Ho Chi Minh City, megadruk. En toch is het een heel andere stad dan HCMC. We hebben de oude stad verkend en dan weet je niet wat je ziet! Nauwe straten, vol met brommers en auto's en daartussen laveer je als voetganger. Overal wordt gehandeld en er zijn honderden eettentjes, waar niet alleen toeristen, maar ook heel veel Vietnamezen eten. En je ziet bijzondere dingen onderweg. In de oude stad bijvoorbeeld hebben ze nog stadsspeakers, dat zijn grote luidsprekers die ergens hoog aan een elektriciteitspaal hangen en waardoorheen allerlei mededelingen worden gedaan: "Meneer Nguyen, u moet morgen naar het stadskantoor komen, want u moet nog 4 miljoen dong aan belastinggeld betalen" of "Meneer Thong, denkt u eraan dat u morgen om 9.00 uur examen moet doen?" In grote delen van Vietnam bestaat zoiets niet meer, maar hier in de oude stad wel!

Zo aan het eind van de middag ligt er een grote hoeveelheid rotzooi op straat, want iedereen kiepert zijn spullen in de goot met de wetenschap dat de straten 's avonds en 's nachts weer helemaal schoon worden gemaakt. Op een groot plein zagen we een groep Vietnamese vrouwen bezig met bewegen op muziek. Dat schijnt 's morgens vroeg trouwens ook te gebeuren. Kortom, je komt ogen tekort om alles te bekijken.

Uitgekomen bij het grote centrale plein hebben we met twaalf mensen kaartjes gekocht voor een voorstelling in het waterpoppentheater. Daar gaan we komende woensdag naartoe. Het lijkt ons heel erg leuk om dat eens te bekijken.

Met het grootste deel van de groep hebben we vervolgens gezellig gegeten, dat wil zeggen iedereen heeft gegeten, behalve Evelien, want die is al twee dagen grieperig. En dus zijn we lekker vroeg naar onze kamer gegaan, zodat we eens even kunnen bijslapen.

Morgen gaan we naar Bac Ha, vlakbij de grens met China, in de bergen. We hopen op een beetje redelijk weer: droog en geen mist en niet al te koud. In Hanoi regende het vanmiddag niet, maar vanavond miezerde het een beetje. We slapen morgen in een homestay. Het is mogelijk dat daar geen internet is, dus in dat geval komt er geen nieuw verhaal op het blog. We zullen zien...