Hoi An

8 februari 2020 - Hoi An, Vietnam

Vanmorgen hebben we een hele leuke fietstocht gemaakt door de omgeving van Hoi An. Eerst een stukje door de drukke stad. Het is verbazend hoe snel je daaraan went.

Bij sommige huizen hoor je harde vogelgeluiden. Die worden mechanisch gemaakt en zijn bedoeld om zwaluwen te lokken. De bedoeling is dat zij gaan nestelen. Die nestjes maken ze met eigen speeksel. De nestjes worden vervolgens "geoogst" en ze worden daarna verkocht aan Chinese handelaren die ze in China gebruiken voor de traditionele vogelnestjessoep. Eén nestje levert ongeveer 100 dollar op, dus het is een geweldige bijverdienste, zeker als er meerdere zwaluwen bij jouw huis gaan nestelen.

Buiten de stad liggen de rijstvelden. Prachtig om te zien, zeker als het volop zonnig is. Hier zijn ze nog diepgroen van kleur, met mensen die op het land aan het werk zijn en veelal bevolkt door witte reigers en waterbuffels. Die laatsten zijn er vooral voor de toeristen... Het weer werkte niet helemaal mee, want het was bewolkt en soms regende het. Desondanks was het een geweldig leuke fietstocht. We hebben nog een stop gemaakt bij een lokaal marktje en daar verbaas je je dan weer over het feit dat de brommertjes gewoon tussen de marktstalletjes door rijden. Het is één grote krioelende bende, maar het is geweldig om daar tussen te lopen! We hebben ook nog een stop gemaakt bij een "waiting city" en zijn vervolgens koffie (of iets anders) gaan drinken. Rond kwart voor twaalf waren we weer bij het hotel. We hebben daar voor morgen, samen met nog zeven anderen uit de groep, een excursie naar het tempelcomplex van My Son geboekt, heen met een bus en terug met een boot.

's Middags zijn we de stad in gegaan. Hoi An is heel toeristisch, maar ook heel gezellig. De oude binnenstad ligt aan de rivier Thu Bon en heeft talloze winkeltjes, restaurantjes en bars. In een van die restaurants hebben we vanmiddag gezellig met z'n tweetjes geluncht. Op de rivier liggen boten die 's avonds met lampions verlicht worden en waarmee je voor 200.000 dong (€ 8) een tochtje van 20 minuten op de rivier kunt maken. Er worden veel drijvende wensen op de rivier losgelaten en al die lichtjes zijn 's avonds een feeëriek gezicht. We hadden gisteren een ticket gekocht, waarmee je 5 attracties kunt bezoeken. We hebben er vanmiddag vijf bezocht. We zijn onder meer op en in de Japanse brug geweest, we hebben het huis van een oude Vietnamese koopman bezocht en we zijn naar een fototentoonstelling van Rehahn geweest. Rehahn is een Franse fotograaf, die sinds 2011 in Hoi An woont. Zijn foto's zijn fenomenaal!! Prachtige portretten van oude Vietnamezen, maar ook van jongere mensen. Heel indrukwekkend. Daarna hebben we lekker iets gedronken en gegeten in het restaurant waar we gisteren ook zijn geweest. De Cargo Bar, een prima tent! Toevallig kwamen we daar twee mensen uit onze groep tegen, waardoor het heel gezellig werd.

Wat ons in Vietnam opvalt is dat de internetvoorzieningen over het algemeen goed zijn. Daardoor kunnen we in elk geval prima app-en. Sms-en lukt echter niet.  Het lukt ons niet om onze berichten verstuurd te krijgen...