Naar Hue

10 februari 2020 - Hue, Vietnam

Vandaag hebben we een relatief korte afstand afgelegd, maar we zijn de hele dag in touw geweest en hebben heel veel gezien. Nu zitten we in een heerlijk hotel in Hue, de vroegere hoofdstad van Vietnam.

De dag begon met afscheid nemen van Hoi An. Het was gezellig,  maar het is ook leuk om weer verder te trekken. De eerste stop was bij de Marble Mountains, een groep van vijf heuvels die genoemd zijn naar de vijf elementen. Wij hebben de berg die genoemd is naar "water" beklommen. Dat was nog een behoorlijke klim! Er is een trap die omhoog gaat, maar de stappen die je moet nemen zijn groot. En dat zou je dan weer niet zo erg verwachten, want de meeste Vietnamezen zijn juist vrij klein... Boven gekomen bleek er in de berg een schitterende grot te zijn, die ingericht is als een boeddhistische tempel. Prachtig!!! In de laatste oorlog werd de grot door de Vietcong gebruikt als ziekenhuis. De Amerikanen hebben de grot gebombardeerd, maar ze hebben gelukkig niet veel schade aangericht. Vervolgens zijn we met een klein groepje nog verder naar boven geklommen, naar de top van de heuvel, waar we werden beloond met een toch wat mistig uitzicht op de zee en op het nabij gelegen Da Nang. We hebben wel foto's gemaakt, maar alleen met de camera. Die komen op dit blog als we thuis zijn.

Daarna zijn we doorgereden naar Da Nang, een stad, bekend uit de oorlog met Amerika, met 1,1 miljoen inwoners. Da Nang is een mooie, moderne stad met grote hotels en met hoge wolkenkrabbers. De bus stopte bij het museum waar veel voorwerpen uit de tempels van My Son te bewonderen zijn. Wij zijn echter niet naar binnen gegaan, want we wilden de schitterende Drakenbrug over de Han rivier vereeuwigen. De draak beslaat de hele brug, met de kop aan de zuid- en de staart aan de noordzijde. Elke zaterdag en zondag om 21.00 uur spuuwt de draak vuur (en water). Een enorm mooi staaltje van moderne bruggenbouw. Na een heerlijke kop koffie en een bezoek aan de flappentap zijn we weer verder gegaan.

Om in Hue te komen zijn er twee opties: je kunt over de Hai Van Pass of Wolkenpas rijden of de tunnel nemen die in 2005 dwars door de berg is geboord. Gelukkig kozen wij voor optie 1, de Wolkenpas, een prachtige route met schitterende uitzichten op de zee en op de bergen. De route is 21 kilometer lang en door Top Gear uitgeroepen tot een van de mooiste kustwegen ter wereld. Vroeger lag hier de grens tussen Noord- en Zuid-Vietnam. Bovenop de pas is een bunker, waarvandaan je een mooi uitzicht hebt. Uiteraard hebben we daar een paar foto's gemaakt. Het weer was niet zonnig, maar het was droog en de temperatuur is aangenaam: een graad of 23.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Hue. Hier wonen zo'n 455.000 mensen. In deze stad woonden vroeger de keizers van Vietnam. En nog steeds hebben afstammelingen van de koninklijke familie hier mooie huizen aan de Parfumrivier. We hebben na de lunch in Hue eerst een korte boottocht gemaakt in een als draak versierde boot op de Parfumrivier, zo genoemd omdat er in de tijd dat de Fransen hier heersten een geur af kwam, die naar parfum rook en die wellicht afkomstig was van de planten en bomen die langs de oever werden gekweekt.

De boot legde aan bij de Thien Mu pagode, behorend bij een klooster waar de monnik woonde die zichzelf op 11 juni 1963 in Saigon op straat in brand heeft gestoken, om daarmee te protesteren tegen de discriminatie van boeddhistische monniken door het corrupte regime van de familie Diem, die daarin gesteund werd door de VS. De Austin waarmee hij naar Saigon is gereden is in het complex te zien. Behalve de pagode bestaat het complex uit een aantal gebouwen en uit een fraaie parkachtige tuin.

En daarmee was de koek nog steeds niet op, want er stond ook nog een bezoek op het programma aan het graf van Tu Duc, de vierde keizer van Vietnam en de laatste onafhankelijke vorst. De negen vorsten die na hem kwamen waren namelijk allemaal stromannen van de Franse overheersers. De keizer had maar liefst acht vrouwen en een onbekend aantal concubines. Hij woonde in een citadel waar het gewone volk niet mocht komen. Waarschijnlijk is het wel vergelijkbaar met de Chinese Verboden Stad in Beijing. Het grafcomplex ligt in een ander gedeelte van Hue. Het is een parkachtig complex met een tempelgedeelte en een grafgedeelte en het werd gebouwd van 1864 tot 1867. Keizer Tu Duc is daar echter niet begraven! Hij stierf in 1883 en waar zijn lichaam is gebleven is tot de dag van vandaag onbekend. Gebruikelijk was dat als de keizer stierf, dan kregen zijn vrouwen die ouder waren dan 54 jaar hun vrijheid terug. Was je jonger dan 54 dan moest je de rest van je leven tussen de muren van het grafcomplex doorbrengen, want een ander mocht je niet aanraken!

Na zoveel bezienswaardigheden op één dag waren we blij om ons hotel te zien. En dat is super! Een heerlijke ruime kamer op de vierde van het negen verdiepingen tellende hotel. Na een lekkere douchebeurt zijn we met twee groepsgenoten iets gaan drinken en hebben we pizza gegeten. Het werd weer eens oergezellig!!!

Morgen kunnen we uitslapen. Waarschijnlijk gaan we 's morgens de citadel bekijken. Tegen de avond vliegen we door naar Hanoi en daarna volgt nog een rit van een kleine twee uur naar Ninh Binh, een plaatsje ten zuiden van Hanoi. Het wordt dus een lange dag...