De kathedraal van Salamanca

28 juli 2022 - Salamanca, Spanje

Kilometerstand: 4271 km

Het Plaza Mayor in Salamanca is "the place to be" als je 's avonds nog even iets leuks wilt doen. Een enorme hoeveelheid terrasjes, gelardeerd met Spaanse muziek, live gebracht door studenten geneeskunde, zorgen voor een onvergetelijke avond. Gisteravond en vanavond hebben wij daarvan genoten. Vandaag hebben we de stad verder verkend aan de hand van een stadswandeling die wij hebben gedownload van internet. Deze bracht ons natuurlijk naar HET hoogtepunt van Salamanca: de kathedraal.

Het leuke van deze kathedraal is dat de oorspronkelijke kathedraal nooit werd afgebroken. Toen deze niet meer voldeed, werd er een nieuwere kathedraal rondom de oude gebouwd en daarmee verbonden. De oudere kathedraal dateert uit de 12de eeuw en is versierd met gotische en romaanse elementen. Er zijn prachtige fresco's te zien. De grote toren is maar liefst 110 meter hoog. Deze toren werd in 1705 door de bliksem getroffen en daarna weer gerepareerd, maar vervolgens in 1755 door elkaar geschud na een aardbeving. Toch weigerde de toren te bezwijken. Om verdere schade te voorkomen werd rond de toren een nieuwe toren gebouwd.

In de kathedraal zijn fantastische zaken te zien. Het hoogtepunt in de oude kathedraal is een 15de eeuws retabel dat 53 houten panelen bevat met voorstellingen uit het leven van Christus. Zeer imposant!!

De nieuwe kathedraal of de "Kathedraal van de Hemelvaart van de Maagd" werd opgetrokken tussen de 16de en de 18de eeuw. Ook dit gedeelte is zeer interessant. Er zijn prachtige kapellen te bewonderen. Als je in iedere kapel zou willen bidden heb je echt uren nodig, want er zijn meer dan twintig kapellen.

De kathedraal is, na die van Segovia, de grootste van Spanje en een bezoek meer dan waard! De foto's die wij er gemaakt hebben spreken, denken wij, voor zich...

Salamanca is een fantastische stad!!!