Klaipeda (LT) - Kiel (D)

17 augustus 2017 - Winschoten, Nederland

Voor de kust van Klaipeda ligt de Koerse schoorwal, een langgerekt schiereiland van een kleine 50 kilometer lang en op sommige plekken slechts 1 kilometer breed. Het is een natuurgebied met heel veel bos. Je kunt er goed fietsen, maar we zijn er niet naartoe gegaan: het regende 's morgens behoorlijk en het zag er niet naar uit dat dit snel zou veranderen.

Daarom hebben we de auto gepakt en zijn in de omgeving gaan kijken. We zijn eerst naar Palanga gereden, een kuuroord dat ongeveer 25 kilometer ten noorden van Klaipeda ligt. De grootste attractie van deze plaats, afgezien van de spa's en een schitterend strand, is een lange boulevard die vol staat met souvenirwinkeltjes, horeca-etablissementen en kermisachtige attracties. Het was er, ondanks de regen, best druk, maar het is niet het soort plek waar wij ons thuis voelen.

Daarom zijn we snel verder gereden naar Kretinga, een plaats die een kilometer of tien ten oosten van Klaipeda ligt. Deze plaats heeft een prachtige kerk met daaromheen een heel complex met mooie gebouwen en zelfs met een kruisweg. Maar de rest van het plaatsje stelt weinig voor: je kunt precies zien welke gebouwen overheidsgebouwen zijn: die zien er mooi opgeknapt uit. De rest van de gebouwen is grauw en verwaarloosd, met balkonnetjes waarvan je je afvraagt wanneer ze naar beneden komen zetten.

Via Kretingale zijn we teruggereden naar Klaipeda. Daar nog even in het nieuwe gedeelte gekeken. Maar omdat het weer inmiddels weer heerlijk was opgeknapt, hebben we de e-readers uit de auto gehaald en in de gezellige haven hebben we tenslotte een uurtje heerlijk zitten lezen.

Rond half zes zijn we naar het grote plein gelopen voor een heerlijke Litouwse maaltijd. Toen we terugkwamen bij de auto bleek er een bon achter de ruit te zitten, waarvan wij geen idee hebben waarom we die hebben gekregen. We hadden de auto achter een bord met een P gezet, op een genummerde parkeerplaats en we hadden keurig een kaartje gekocht dat geldig was tot de volgende dag 8.08 uur. Maar toch een bon... En aangezien de bon alleen in het Litouws is geschreven, begrijpen we er niets van... We hebben foto's gemaakt van het geheel, om eventueel later de zaak aan te vechten.

Daarna naar de boot die ons naar Kiel zal brengen. De boot vertrok drie kwartier vroeger dan de geplande vertrektijd. Maar of dat ook betekent dat we drie kwartier eerder in Kiel zullen zijn, weten we niet...