Maanlandschap

24 november 2018 - Aus, Namibië

Omdat we gisteren geen internet hadden, vandaag een verslag van twee lange reisdagen. Gistermorgen hebben we met enige pijn in het hart Kalahari Anib lodge verlaten. Wat een fantastisch onderkomen was dat! Gezellige huisjes, prima eten en een goed zwembad. En dat laatste is heerlijk aangezien de temperatuur regelmatig de 35 graden passeert. Daarna een rit naar het Kokerbomenwoud en de Giant's Playground. Het eerste is een verzameling bijzondere bomen, die familie zijn van de aloë. De bosjesmannen maakten pijlenkokers van de bladeren; vandaar de naam. De Giant's Playground is een verzameling rotsen, die door reuzen neergegooid lijken te zijn. Best indrukwekkend.
Daarna een lange en warme rit naar Ais-Ais, een lodge met warme bronnen, gelegen in een maanlandschap. Het is dat er om de honderd meter een houten elektriciteitspaal staat met drie stroomdraden. Daardoor zie je nog net dat je niet op een andere planeet zit. Het landschap vonden wij op den duur wat saai. Maar dat is ook niet verwonderlijk na een rit van 475 km langs voor het merendeel kaarsrechte wegen. Het zwembad in de lodge maakte veel goed, maar we waren blij dat we vanmorgen weer konden vertrekken.
Ditmaal stond er een dag van 500 km op het programma. Eerst naar Fish River Canyon, één van de grootste canyons ter wereld en bijv. groter dan de Grand Canyon in de VS!. Een zeer indrukwekkend uitzicht viel ons ten deel. We hebben nog een stukje gewandeld bovenlangs de canyon. Erg mooi!
Op de campsite vlak bij de canyon troffen we een Nederlands stel dat bezig is met een fietstocht van Nairobi naar Kaapstad. In dit land met zijn vele zandwegen en een temperatuur die regelmatig oploopt tot tegen de 40 graden een hele klus! Respect! Daarna op naar Klein Aus. Ook hier weer veel kaarsrechte wegen langs een kurkdroog gebied, waar je soms toch oryxen, struisvogels en springbokken ziet. Er huizen zelfs zebra's, maar die hebben wij niet gezien.
Nu zitten we in een heerlijk huisje in Klein Aus. Het landschap is langzaam veranderd van donkergrijs naar okergeel en dat bevalt ons wel. We hebben een schitterend uitzicht op de omgeving.