De omgeving van Ninh Binh

12 februari 2020 - Ninh Binh, Vietnam

Ninh Binh is een plaats met 39.000 inwoners. Hier vind je het authentieke Vietnam nog. Het plaatsje zelf heeft niet zoveel te bieden. Er zijn twee hotels, er is een KFC en er zijn twee lokale markten. De reden waarom er toch toeristen naar dit plaatsje komen is dat er in de omgeving heel veel moois is te zien, maar daarover straks meer.

We zijn begonnen met een bezoek aan de markt. Er is een grote markt, gedeeltelijk overdekt, waar je echt alles kunt kopen. Serviezen, ondergoed, schoenen, groente en fruit, huishoudspullen, kleding, verschillende soorten vlees, niet zelden ter plekke geslacht, fiets- en brommeronderdelen; je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het wel.

Voor ons westerlingen is vooral het gedeelte waar de dieren worden verhandeld soms schokkend. Kippen en eenden in kleine kooitjes, wachtend op een koper om daarna ter plekke geslacht en geplukt te worden; kikkers in kooitjes, vissen in allerlei soorten en maten in kleine teiltjes. Hier wordt ook hondenvlees verhandeld: de geslachte hond ligt tentoongesteld bij de kraam, met de kop er nog aan, zodat een koper goed kan zien wat hij koopt. Je zou subiet vegetariër worden! Daarentegen zijn de plekken waar fruit wordt verhandeld zeer kleurrijk en het aanbod is ongelooflijk gevarieerd.

Je merkt dat je hier echt in het noorden zit: de Chinese invloed is duidelijk merkbaar als je kijkt naar het aanbod op de markt. De mensen zijn hier ook wat stugger dan in het zuiden; de kindertjes daarentegen zijn hartverwarmend. En het is duidelijk zichtbaar dat het noorden armer is dan het zuiden.

Zoals eerder opgemerkt is het vooral de omgeving van Ninh Binh die veel toeristen trekt. Er zijn namelijk in de directe omgeving karstverschijnselen. En dat levert prachtige plaatjes op. Eerst hebben we de Thai Vi tempel, een boeddhistische tempel in een grot bezocht en daarna hebben we over de Tam Coc rivier gevaren in een roeiboot. Dat wil zeggen: een Vietnamese dame (in ons geval) roeit de boot en ze doet dat met haar voeten. Dat is een heel bijzonder gezicht. De tocht gaat langs rotsen op de oever van de rivier, die er uitzien als de rotsen van Halong Bay. Alleen die laatste staan in het water. Het wordt hier dan ook wel "Halong Bay on land" genoemd. De tocht duurt anderhalf tot twee uur en zo'n roei(st)er levert dus een flinke lichamelijke inspanning. De omgeving waar dat alles gebeurt is, zoals gezegd, heel erg mooi, maar ook erg toeristisch en dat vertaalt zich dan weer in het feit dat men overal geld uit probeert te slaan. En dat is dan wel weer wat jammer...

Na het roeien zijn we bij een barretje iets gaan drinken. Evelien had mangosap, Fred had egg-coffee. Dat is koffie met een opgeklopt ei erdoor. Mierzoet, maar ontzettend smakelijk.

's Avonds zijn we met z'n vieren gaan eten in een klein restaurantje. De vorige groep had dat ontdekt en er goede herinneringen aan overgehouden. Bij Tripadvisor was hij gewaardeerd met een 8,5. Uitproberen dus! Het bleek een uitbouw op straat te zijn van een huiskamer. Ernaast zat ook zo'n tentje. Die zat helemaal vol. Die van ons was leeg. We zijn toch maar bij het lege tentje gaan eten en hebben er geen spijt van gehad. Het eten was uitstekend en spotgoedkoop. Omgerekend hebben we met z'n vieren voor 8 euro gegeten, dus 2 euro per persoon. Het bier kregen we gratis en toen we weggingen kregen we ook nog vier flesjes water mee. We hebben ons kostelijk vermaakt met het zoontje van 3 jaar, die helemaal uit zijn dak ging en constant met ons wilde spelen.

Daarna zijn we nog even naar een tempel gelopen, die een van ons had gezien toen we gisteravond daar met de bus langs reden. We hebben er al heel wat gezien, maar deze was onvoorstelbaar mooi! Hij is gloednieuw, de vloer is nog niet eens helemaal af, maar hij staat op een eilandje in het water, samen met een paar prachtig gebeeldhouwde waterlelies. En dat alles wordt 's avonds op een magnifieke manier uitgelicht. De binnenkant van de tempel is van onder tot boven op alle muren versierd met schitterende reliëfs. We hebben zelden zoiets moois gezien!

Morgenochtend vertrekken we naar Halong Bay. Daar gaan we varen tussen de rotsen en we zullen overnachten op de boot. Dat betekent dat er geen wifi is en dat we dus morgen geen verhaal op het blog kunnen zetten. Vrijdag melden we ons weer als we in Hanoi zijn aangekomen.

Nog een gevolg van het coronavirus: Cathay Pacific heeft per direct 3000 man personeel ontslagen. Dat heeft te maken met het feit dat ze door het coronavirus hun vliegtuigen niet meer vol krijgen. Daarom comprimeren ze nu verschillende vluchten tot één vlucht. Voor ons betekent dit dat onze avondvlucht van volgende week donderdag van Hanoi naar Hong Kong gecancelled is. De hele groep is overgeboekt naar een vlucht die 's morgens om 11.05 uur al vertrekt. Het kost ons helaas een halve dag in Hanoi. En we hebben een overstaptijd van ongeveer elf uur, voordat onze vlucht naar Amsterdam vertrekt. We zijn met een paar mensen aan het bekijken of we van de nood een deugd kunnen maken door een paar uur in Hong Kong te gaan kijken. Maar of dat gaat lukken... We zullen het wel zien.