Riga (LV) - Klaipeda (LT)

16 augustus 2017 - Klaipeda, Litouwen

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken uit Riga. Het kostte even moeite om de "snelweg" te vinden, maar toen we die eenmaal hadden gevonden, wees het verdere traject zich vanzelf.

We hebben Riga in zuidwestelijke richting verlaten. De zon scheen volop en de temperatuur steeg in de loop van de dag naar 27 graden. Via de A5 en A9 zijn we naar Saldus gereden, waar we hebben getankt. Dat doe je hier overigens lachend, want een liter euro 95 kost in Letland gemiddeld € 1,12. En in Litouwen is dat zelfs nog goedkoper: €1,06. Morgen gaan we de tank dus nog even volgooien, voordat we de boot naar Kiel opgaan.

Daarna naar Liepaja gereden, een grote plaats aan de kust. Die stad heeft zelfs een eigen universiteit. Hier hebben we koffie gedronken en nog even rondgekeken in het centrum.

De snelwegen hier zijn bijna overal tweebaans en hoe verder je van Riga afraakt, hoe slechter het wegdek wordt. Ze zijn wel bezig om hier iets aan te doen, maar dat levert behoorlijke vertragingen op. Want ze sluiten dan gewoon een baan van twee kilometer af en het verkeer wordt door middel van een stoplicht over de andere baan geleid. Daarna volgt er dan een stuk van twee kilometer waar niets aan de hand is en dan begint het feest weer van voren af aan. En dat soms wel vijf of zes keer achter elkaar...

Maar uiteindelijk zijn we toch de grens met Litouwen gepasseerd en we zijn daarvandaan rechtstreeks naar Klaipeda (het vroegere Memel) gereden. Het landschap onderweg was eigenlijk best mooi: grote stukken bos, afgewisseld met open velden, waar soms een paar huisjes staan, al dan niet met vee erbij. Ook zijn er heel veel graanvelden. Op dit moment wordt er driftig geoogst met maaidorsmachines en het viel ons op dat achter die machines aan heel veel ooievaars de velden afstruinden, op zoek naar iets lekkers.

Dit keer reden we rechtstreeks naar ons hotel toe. Dat hotel staat vlakbij de haven, naast een rangeerterrein waar ze met goederentreinen aan het rijden zijn. Maakt lekkere herrie, dat tot in onze hotelkamer doordringt. Vanavond nog even naar het centrum van Klaipeda gegeten en daar lekker gegeten. Dat oude centrum is trouwens best wel gezellig. Het is niet groot, maar het heeft wel een paar leuke gebouwen, een haventje en een bastion, dat om de oude stad heen ligt.

In het hotel nog even iets gedronken met onze medereizigers en daarna naar bed. Morgen hebben we nog een dag om even in de buurt rond te struinen. Daarna gaan we naar de boot. Die vertrekt 's avonds om 9 uur (8 uur Nederlandse tijd). We zullen kijken of we op de boot online kunnen. Zo niet dan wordt het reisblog vervolgd op zaterdag of zondag.