Een rustige, bloedhete dag

4 augustus 2022 - Saint-Rabier, Frankrijk

Kilometerstand: 6037 km

Vandaag was het wederom bloedheet: op het moment dat dit verhaal wordt getypt, om 20.30 uur, is het nog 37 graden!

Wij hebben er een tamelijk rustige dag van gemaakt. Vanmorgen hebben we heerlijk buiten ontbeten voor ons appartementje. Daarna hebben we koffie gedronken en even lekker gerelaxed. Toen was de buitentemperatuur nog heerlijk!

Rond een uur of één zijn we naar Sarlat gereden. Dat is een wat grotere plaats, waar we al een aantal keren zijn geweest, maar die stad blijft een enorme aantrekkingskracht houden, op ons en op duizenden andere toeristen. Maar vandaag was het goed toeven in deze stad. Natuurlijk was het warm, maar dat zorgde ervoor dat er toch wat minder mensen waren dan we hadden gevreesd. Vandaag en morgen is er een braderie en wij denken te weten dat er vanavond een nachtmarkt is. Dat heeft er wellicht voor gezorgd dat veel mensen de stad vanavond bezoeken, als het misschien een paar graden koeler is.

In Sarlat, zo is onze ervaring van vorig jaar, kun je prima strengen knoflook kopen en dat hebben we dus gedaan. Fred heeft zijn zomerhoed, bezweet en wel in een plaatselijke prullenbak gedeponeerd en een nieuw exemplaar aangeschaft: zelfde kop, andere hoed, of, zo u wilt, oude kop, nieuwe hoed!

Vervolgens zijn we via Saint-Cyprien naar Les-Eyzies-de-Tayac gereden, een plaats die altijd weer imponeert door de gigantische rotspartijen met abri's, waar in een grijs verleden holenmensen woonden. De stad heeft een prachtig museum, waar je van alles kunt zien en leren over deze mensen, die misschien wel onze voorouders waren. Wij zijn via Rouffignac doorgereden naar Thenon, waar we de supermarkt van een aantal eet- en drinkwaren hebben afgeholpen.

Eten doen we thuis in het appartement: gazpacho, een Spaanse koude soep, heerlijk bij deze hitte, en een verse salade en een overheerlijke meloen toe. En dat alles omlijst met een lekker glas rosé. Morgen vertrekken we naar het midden van Frankrijk.