San Sebastian

12 juli 2022 - San Sebastián, Spanje

Kilometerstand: 2120 km

Een bloedhete, maar ook heel mooie dag, zo kan je deze dag wel karakteriseren.

Vanmorgen zijn we rond 9.50 uur vertrokken uit Rocamadour, nadat we eerst het ontbijtbuffet voldoende eer hadden bewezen. We besloten om de lange rit naar San Sebastian via de snelwegen te doen. Dat rijdt wat kilometers om, het kost een euro of 35 aan tolgeld, maar je rijdt dan heel relaxed en, niet onbelangrijk, het is de snelste manier om van A naar B te komen. Via Cahors, Toulouse, Tarbes en Bayonne kwamen we op de snelweg die van Bordeaux naar Spanje gaat. Onderweg hebben we een koffiestop gemaakt in de buurt van Montauban en nog een stop om wat water te kopen in de buurt van Tarbes. Daarmee maken we met behulp van een fles limonadesiroop met pepermuntsmaak een heerlijke "menthe à l'eau", een drankje dat geweldig lekker is bij warm weer. En warm was het: 37 graden onderweg. En dan ben je maar wat blij met je airco in de auto...

In San Sebastian kostte het even tijd om het hotel te vinden, althans om de juiste weg ernaartoe te ontdekken. Want het hotel zelf hadden we al vrij snel in de smiezen. Het bleek een prachtig hotel te zijn met een parkeergarage eronder, waarin wij een gereserveerde plek hebben.

Een kwartiertje lopen bracht ons naar de binnenstad van San Sebastian en die is grandioos! De stad ligt aan een schelpvormige baai, La Concha, of zoals ze hier in het Baskisch zeggen: Kontxa. Omdat het zelfs aan de kust bloedheet was (32 graden), lag het strand helemaal vol. Daarachter ligt de oude stad en die is bekend om zijn gezellige straatjes met allerlei winkeltjes en vooral tapasbars. De tapas heten hier trouwens pintxos, en San Sebastian staat erom bekend dat daar de mooiste pintxos gemaakt worden. Typisch voor Baskenland is dat de eerste taal hier het Baskisch is. Natuurlijk wordt er ook Spaans gesproken, maar bijna alle taaluitingen zijn eerst in het Baskisch en daarna in het Spaans, Frans en soms Engels.

San Sebastian is een prachtige stad, met mooie statige gebouwen en prachtige boulevards. We hebben heerlijke pintxos gegeten in de oude stad, vergezeld van dorstlessende cider, want ook dat is hier een nationaal product. Hij is wat zuurder dan de Bretonse of Normandische cider, maar zeker zo lekker, vooral al het zo heet is. Als de zon ondergaat, komt de stad verder tot leven. De terrassen zitten vol en zelfs op straat staan de mensen hun wijntje, biertje of cider te drinken. Oergezellig!! We konden het niet laten en hebben nog een fles cider soldaat gemaakt voordat we naar ons hotel terugkeerden. San Sebastian was de eerste van de parels op weg naar Santiago, maar wat ons betreft was het meteen een hele mooie!