Naar Santiago de Compostella

19 juli 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Kilometerstand:  3188 km

Vandaag stond er een wat langere rit op het programma: van Oviedo naar Santiago de Compostella, het einddoel van de vele pelgrims die we onderweg zijn tegengekomen.

Na het ontbijt zijn we richting de kust gereden en hebben we na 56 kilometer een eerste stop gemaakt in het prachtige dorpje Cudillero. Dit is een dorpje aan de Golf van Biskaje, dat op een haast onmogelijke manier tegen de rotsen is aangebouwd. Prachtig om te zien, maar je zal er niet wonen; zeker niet als je oud en slecht ter been bent... Het deed ons het meest denken aan dorpjes die je soms ook wel op de Griekse eilanden tegenkomt. We hebben door het dorp gelopen en vervolgens zijn we neergestreken op een terrasje, waar we gezellig koffie hebben gedronken. Het is zo'n dorpje waarvan je jezelf uiteindelijk bijna los moet scheuren, want je moet verder.

De volgende stop was 40 kilometer verderop in het havenplaatsje Luarca. Dit plaatsje is wat groter dan Cudillero en staat vooral bekend om zijn witte huizen. Een leuk, toeristisch plaatsje en omdat het alweer wat later was, was het heel moeilijk om een parkeerplek te vinden. Uiteindelijk vonden wij die boven het stadje bij het plaatselijke station; hoewel we niet zeker weten of dat nog als zodanig wordt gebruikt. Ook hier hebben we rondgelopen en foto's gemaakt en toen werd het toch echt tijd om kilometers te gaan maken. Tot aan Luarca was het weer prima: een graad of 25 en een lekker zonnetje. Na Luarca begon de lucht steeds meer te betrekken en zakte de temperatuur naar 19 graden. We hebben een groot gedeelte gereden over de autovia die richting La Coruña gaat. Dit is een autoweg die voor Nederlandse begrippen niet al te best is. Vooral aan de rechterkant van de rechter rijbaan komen veel hobbels en kleine gaten voor. Het landschap was berg- en heuvelachtig, met veel bossen in een vooral donkergroene kleur. Die geven het landschap toch een wat somber aanzien. Kortom, het was niet het mooiste stuk van Spanje waar we doorheen gereden zijn. Het is echter wel een weg waar je bijna overal 120 km mag rijden en dat schiet dan wel op. Je ziet weinig van de plaatsjes waar je langskomt, want de weg ligt hoog en gaat over tientallen enorme viaducten. En doordat de plaatsjes vaak laag liggen, zie je daar niet zoveel van.

De laatste 70 kilometer hebben de de N-weg naar Santiago gepakt. Dan rijd je weer door dorpjes, maar echt mooie plaatsjes zijn dat niet. Uiteindelijk kwamen we na enig gezoek bij ons hotel. Dat ligt helemaal aan de rand van Santiago. Het is een prachtig viersterrenhotel. Wij kregen daar een soort appartement met twee verdiepingen en een garage waarin de auto geparkeerd kan worden. Omdat we een koelkast hebben, zijn we op zoek gegaan naar een supermarkt en die bleek nog niet zo gemakkelijk te vinden. Maar na wat vragen bleek er in een dorpje dat zeven kilometer verder ligt een kleine supermarkt te zijn. Daarna hebben we heerlijk gedoucht en gegeten, dat laatste samen met de medereizigers, in het hotel.

Het laatste gedeelte van de Camino Frances loopt langs het hotel; dus we kunnen morgen lopend naar de kathedraal over de route die de pelgrims ook lopen. Wij zijn van plan om dat te gaan doen. Dat is qua afstand niet zo ver meer: zo'n vijf kilometer. Het hotel heeft een shuttlebus, die je gratis naar de stad en weer terug brengt; dus voor de terugweg hebben we vervoer. Wij hopen wel dat het weer morgen wil meewerken, want op dit moment ('s avonds om 23.00 uur) regent het...