Sint Petersburg (RUS)

10 augustus 2017 - Sint Petersburg, Rusland

Gelukkig ging vanmorgen om half zeven de wekker. We waren blij dat we eruit konden, want de temperatuur in onze hut was inmiddels opgelopen tot grote hoogte. In de verte waren de contouren van St. Petersburg al duidelijk zichtbaar.

Na een goed ontbijt hebben we onze spullen bij elkaar geraapt. De boot legde even voor negen uur aan aan de kade en wij zouden om half tien van boord kunnen. (Eerst mogen namelijk de mensen van de dure suites van boord!).

Omdat iedereen al voor negenen bij de deuren stond, waardoor we het schip zouden verlaten, was het ook daar weer bloedheet. Toen we uiteindelijk de boot konden verlaten moesten we naar de douaneterminal. De hele hal stond op een gegeven moment vol met mensen die St. Petersburg in wilden. En warm dat het weer was!!! Er waren zeven loketten open en iedereen moest een voor een zien dat hij/zij bij een van die loketten kwam. Per persoon duurde de hele procedure een minuut of twee. Kortom, het was 11 uur voordat wij eindelijk onze stempels hadden en naar de shuttlebus konden gaan. Bij het hotel bleek dat onze kamer nog niet gereed was. Dus we hebben de bagage in een bagagekamer gestald en zijn vervolgens de stad in gegaan.

Sint Petersburg is een hele grote stad met overal hele grote gebouwen. Je moet behoorlijke einden lopen om ergens te komen en dat was na zo'n korte, hete nacht best vermoeiend. Daar komt bij dat het allemaal wel mooi is, maar eigenlijk niet zo erg aan ons besteed. Wij vinden de  gebouwen te pompeus en houden meer van een stad die wat kleiner is en bijvoorbeeld veel gezellige terrasjes heeft. De terrasjes zijn er wel, maar niet in die mate zoals wij dat graag zien. We hebben in een restaurantje iets gedronken (een heerlijke alcoholvrije cocktail, die goedkoper was dan een flesje cola in Noorwegen!) en we hebben er iets bij gegeten. Om de prijzen hoef je het niet te laten, want alles is hier heel erg goedkoop. Zeker als je het vergelijkt met de landen waar we tot nu toe zijn geweest, maar ook met Nederland.

Uiteindelijk hebben we de meeste highlights wel gezien en we zijn de Nevski Prospekt op geweest, een gezellige winkelstraat. In een Belgisch etablissement hebben we kriekbier gedronken tegen de dorst en daarna hebben we een rondvaart gemaakt door de grachten en een stukje over de Neva. Sint Petersburg is namelijk gebouwd naar het voorbeeld van Amsterdam, en dus heeft de stad echte grachten.

Vanavond hebben we heerlijk gegeten in hetzelfde restaurantje waar we vanmiddag waren. Daarna teruggelopen naar ons hotel en ingecheckt. We hebben een heerlijke kamer met een nog heerlijker bed! Nog even wat gedronken en dan slapen. Morgen naar de Hermitage en dan tegen het eind van de middag weer terug naar de boot, die ons naar Helsinki brengt. Het is dezelfde boot, dus het zal wel weer een hete nacht worden...