Sint Petersburg (RUS)

11 augustus 2017 - Sint Petersburg, Rusland

Heerlijk geslapen in een buitengewoon mooi hotel! Grote kamer en lekkere bedden! Na het ontbijt zijn we Sint Petersburg in gelopen. We voelden ons een eind beter dan gisteren, toen we behoorlijk verreisd waren. Het weer was zodanig, dat we jassen en paraplu in het hotel hebben gelaten.

Sint Petersburg is een hele grote stad. En zeker als je in het centrum komt, waar alle pracht en praal van de tsaren en tsarina's nog nadrukkelijk aanwezig is, begrijp je heel erg goed dat juist hier de bakermat heeft gelegen voor het communisme. De machthebbers uit de tijd dat al dat moois werd neergezet, lieten zich weinig gelegen liggen aan de arbeiders, die het allemaal moesten maken. Dus dat die arbeiders op een bepaald moment in opstand kwamen en de macht in handen namen is niet zo gek. "Eerlijk zullen we alles delen" was het motto, en dat was met recht revolutionair in die tijd.

Wij zijn naar de Hermitage geweest. Werkelijk een prachtig museum! Heel groot en een schitterend gebouw. Niet alleen de collectie die tentoongesteld wordt is mooi, maar ook de hele entourage waarin dat gebeurt: de vloeren, de plafonds, de enorme kroonluchters. Wij hebben ons voornamelijk gestort op de schilderijen van Hollandse meesters. Er hangen in de Hermitage meer Rembrandts dan in het Rijksmuseum in Amsterdam! En het is best wel raar, als je daar bent dat je dan opeens een schilderij van Jan van Goyen ziet, getiteld "De kust bij Egmond op Zee". Met de oude kerk daarop, die in de achttiende eeuw in zee is verdwenen. Ook waren we erg onder de indruk van een prachtig schilderij van Paulus Potter, getiteld "De Wolfshond"; geschilderd vanuit het perspectief van de hond en zo levensecht, dat je bijna letterlijk de ellende van zo'n kettinghond kon voelen.

Na het bezoek in het hoofdgebouw zijn we het grote plein overgestoken. Daar in het paleis is een nevenvestiging en daar hebben we een tentoonstelling over Franse impressionisten en hun navolgers bezocht. Ook heel indrukwekkend.

Rond half drie zijn we richting het hotel gaan lopen, want we moesten weer terug met de boot naar Helsinki. Nadat de shuttlebus ons naar de terminal had gebracht, bleken de douaneformaliteiten om Rusland uit te mogen heel wat simpeler en sneller te gaan dan om erin te komen. Op de boot hebben we met een ander stel dat dezelfde reis maakt als wij op het zonnedek gezeten, heerlijk in het namiddagzonnetje. In het Italiaanse restaurant hebben we een pizza gegeten en daarna nog lekker een wijntje gedronken met datzelfde stel. Onze hut was gelukkig een stuk minder heet en gehorig dan op de heenreis. Ook was er geen bovenbed, maar waren er twee bedden naast elkaar. Tegen elven in slaap gevallen.