Swakopmund

29 november 2018 - Swakopmund, Namibië

Vandaag een "rustige" dag. Vanmorgen een Living Desert tour gedaan in de Namibwoestijn vlakbij Swakopmund. Met een paar fourwheeldrives zijn we de woestijn in gereden, waar gidsen ons lieten zien dat er in de op het oog zo dode woestijn nog volop leven zit. We hebben kennisgemaakt met een hazelworm, een gekkosoort, die overdag onder de grond leeft, een hagedis die voor zichzelf een tunneltje graaft in het zand en daar de dag doorbrengt en een slang, een addersoort. Wat ons vooral opviel was het respect waarmee deze kleine diertjes door de gidsen werden behandeld. Er werd ze geen onnodig leed aangedaan en er werd goed gekeken of de diertjes, nadat wij ze hadden gezien, ook weer op een goede manier in hun habitat terecht kwamen. We kregen heel veel informatie van een ontzettend enthousiaste gids. Daarna hebben we nog een stuk door de zandwoestijn gereden. Schitterend!! Wat een magnifiek landschap met zijn gele duinen waarin zwarte plekken zitten doordat daar magnetiet in het zand zit.
's Middags hebben we eerst lekker geluncht in Swakopmund en daarna wat inkopen gedaan. Dat was na al die reisdagen en al die verschillende indrukken wel heel gezellig om te doen. Morgen gaan we eerst een boottocht maken, waarbij we dolfijnen en zeeleeuwen hopen te zien en in de middag wacht er dan een rit van 430 kilometer naar Damaraland, verderop in het noorden. Als ze er internet hebben zullen we daar morgen meer over vertellen.