Naar het tempelcomplex van My Son

9 februari 2020 - Hoi An, Vietnam

Allereerst willen wij iedereen bedanken voor de enthousiaste reacties op ons reisblog. Leuk om te merken dat jullie het blog lezen en de foto's bekijken. Als we thuis zijn komen er nog veel meer foto's bij, want de foto's van onze camera's zijn nog niet in het blog verwerkt.

Vandaag hebben we de tweede hele dag in Hoi An gebruikt om een excursie te maken naar My Son, een hindoeistisch tempelcomplex dat een kilometer of veertig ten westen van Hoi An ligt, in de bergen. We zijn met zeven andere groepsgenoten op stap geweest. Met een busje werden we ernaartoe gereden en we konden in het complex op eigen gelegenheid rondkijken.

My Son bestaat uit een flink aantal ruïnes die tussen de vierde en de dertiende eeuw zijn gebouwd door de Champa. Vanaf de vijftiende eeuw raakte het complex in verval en werd het overwoekerd door de bijna jungleachtige beplanting eromheen. Oorspronkelijk waren er 71 religieuze gebouwen, maar tijdens de Vietnamoorlog is het complex vernield. Er staan nu nog zo'n 20 gebouwen en men is hard bezig met de restauratie ervan. Het complex is vooral gewijd aan de hindoegod Vishnu.

Het bijzondere van de bouwstijl is dat alle gebouwen uit gladde bakstenen bestaan, die zonder cement op elkaar zijn gestapeld. Het is een stijl die lijkt op die van de Angkor Wat tempels in Cambodja, maar die toch net even anders is en daardoor uniek is in de wereld. Het tempelcomplex staat dan ook op de werelderfgoedlijst.

Het weer in de bergen was wat minder mooi dan aan de kust. We hebben een paar aardige regenbuien gehad, die ervoor zorgden dat we voor het eerst tijdens deze vakantie de poncho's hebben gebruikt.

Om half een heeft onze chauffeur ons naar een boot gereden, die ons weer terugbracht naar Hoi An.

Nog even iets over het busverkeer in Vietnam. Als je buschauffeur wil worden, moet je tussen de 28 en 55 jaar oud zijn. Iedere bus is uitgerust met een gps-systeem en dat zorgt ervoor dat men altijd precies weet waar je je bevindt. Door verschillende gps-tracks met elkaar te vergelijken kan men zien of je je aan de afgesproken route houdt en hoe snel je hebt gereden. De straffen op snelheidsovertredingen zijn voor chauffeurs niet mals: als je betrapt wordt omdat je meer dan 20 kilometer te hard hebt gereden, ga je zes maanden de cel in!

's Middags zijn we met z'n tweeën de stad in geweest. We hebben even lekker geshopt en onze eerste souvenirs gekocht. We hebben de dag afgesloten in een klein restaurantje. Dat liep voor Eef wat minder goed af dan ze had gehoopt, want het door haar bestelde gerecht bleek een hele vis met kop en staart te zijn. En als hij je dan met zijn ogen aankijkt, daar gruuwt Eef van! Ze heeft zich echter dapper geweerd en het grootste deel van de vis met gepaste tegenzin naar binnen gewerkt. Het dessert, een pannenkoek met banaan, maakte gelukkig veel goed.

Morgen verlaten we Hoi An en gaan we door naar Hue, de oude keizerlijke hoofdstad. Maar daarover morgen meer...