Terugblik

10 maart 2020 - Egmond Aan Zee, Nederland

We zijn inmiddels al weer bijna drie weken thuis. Terugkijkend hebben we een schitterende reis gemaakt door een fascinerend land. Vietnam heeft zich op een bewonderenswaardige manier hersteld sinds de oorlog met de Verenigde Staten is beëindigd. Het land probeert aan te sluiten bij de opleving van de economie in de regio en dat merk je vooral in de grote steden. Voor mensen die graag het "oude" Vietnam willen bezoeken zouden we willen zeggen: wacht niet te lang, want het openstellen van het land voor het toerisme zorgt er ook voor dat het specifieke karakter van het land langzaam maar zeker plaats maakt voor een cultuur waarbij het toerisme een enorme bron van inkomsten is. Dat is begrijpelijk, maar het zorgt er ook voor dat het "oude" Vietnam langzaamaan aan het verdwijnen is. Hoewel de cultuur bij de minderheidsgroeperingen, bijvoorbeeld in de bergen in het noordwesten, nog wel even zal blijven bestaan...

Dat we deze reis gemaakt hebben als groepsreis is ons prima bevallen. Vooral het feit dat de groep waarin we reisden niet al te groot was (18 personen) heeft zeker bijgedragen aan het slagen van deze reis. We hebben het blog aangevuld met foto's van onze camera's, en we vinden dat dit een goed beeld geeft van dat wat we gezien en ervaren hebben. De ontmoetingen met de mensen, met de schitterende cultuurschatten en de prachtige natuur zullen ons nog heel lang bijblijven.