Een dag in Bilbao

14 juli 2022 - Bilbao, Spanje

Kilometerstand: 2277 km

Na het prima ontbijt in ons hotel zijn we vanmorgen naar dé attractie van Bilbao gegaan: het Museum Guggenheim. Nu hebben wij niet zo heel veel met moderne kunst, maar we kunnen iedereen die in Bilbao komt aanraden om dit museum te bezoeken.

Bilbao is een stad die lange tijd gold als het "lelijke eendje" van Spanje. Maar de stad heeft in de afgelopen jaren een geweldige facelift ondergaan en wij denken dat het Guggenheim Museum daar zeker aan heeft bijgedragen. Onderweg hebben we fantastische foto's gemaakt van prachtige gebouwen en pleinen. Tot we, aangekomen bij het Guggenheim, ontdekten dat er geen kaartje in ons fototoestel zat... Na het blog van gisteren en het plaatsen van de foto's zijn we vergeten om het fotokaartje terug te stoppen in de camera...

Gelukkig hadden we de telefoons wel bij ons en ook daarmee kun je prima foto's maken. Het museum zelf is een museum met moderne kunst. Daar moet je van houden, maar er waren zeker afdelingen bij die we niet hadden willen missen. Ook moderne kunst kan mooi en leuk zijn; de foto's die we plaatsen getuigen daarvan. Er was ook een afdeling met fantastische auto's, waarvan er soms maar vier of zelfs één gemaakt zijn. Het zijn wagens die zoveel kosten, dat je daarvoor gemakkelijk een heel gerieflijke woning zou kunnen kopen...

Omdat het weer heel warm was (35 grd.) en omdat wij wilden weten of ons fotokaartje nog in het hotel lag, zijn we teruggelopen naar het hotel om tot de ontdekking te komen dat het kaartje daar inderdaad nog aanwezig was. Vervolgens hebben we besloten om dat te doen wat de Spanjaarden ook doen: een siësta. Eerst lekker douchen en daarna op bed liggen lezen en dommelen. Om een uur of vier zijn we naar La Casco Viejo (de oude stad) gelopen. We hebben daar een rondwandeling gemaakt, die ons het oudste gedeelte van Bilbao liet zien. Oude, smalle straatjes, lekker omdat je daar altijd in de schaduw loopt, met allerlei kroegjes en winkeltjes. Prachtige balkonnetjes, mooie, oude kerken en de Rio de Bilbao die daar stroomt. Na een wandeling, waarin nog een stevige klim zat, kwamen we uiteindelijk weer terecht in het oudste gedeelte van de stad. Daar hebben we een heerlijke paella gegeten in een leuke tent, waar we nog weer twee heel gezellige Belgen troffen. Daarna zijn we rustig terug gewandeld naar de wijk waarin ons prima hotel staat. Het is niet de chicste wijk van Bilbao, maar het is er wel heel gezellig, vooral 's avonds na een uur of negen. Iedereen is dan op straat. Er wordt gepraat, gelachen, gedronken en dat alles zonder dat er een onvertogen woord valt. Heerlijk!!! Na een paar wijntjes zijn we toch maar naar ons hotel gegaan, want morgen wacht de reis naar Santillana del Mar...