"Rustdag" in Gargilesse-Dampierre

6 augustus 2022 - Gargilesse-Dampierre, Frankrijk

Kilometerstand: 6340 km

Vandaag hebben we een soort rustdag gehouden in de omgeving van Gargilesse. Maar ja, er is hier zoveel te zien, dat je niet echt van een "rustdag" kunt spreken.

Na het ontbijt zijn we eerst Gargilesse ingelopen. Sommige winkeltjes waren al open en we hebben een paar hele leuke souvenirs voor onszelf op de kop getikt. Daarvoor waren we de kerk al ingelopen om ons te vergapen aan prachtige fresco's in de crypte van de kerk.

Gargilesse-Dampierre was het allereerste fusiedorp in Frankrijk. Maar de twee plaatsjes verschillen als dag en nacht: Gargilesse ligt omringd door rotsen en bossen prachtig langs de Creuse en langs het riviertje Gargilesse, en is vooral een kunstenaarsdorp. Nu, maar ook al in voorbijgaande tijden. De bekendste inwoonster was de schrijfster George Sand, waarover straks meer. Dampierre ligt zo'n vijf kilometer verder en is vooral een boerendorp, dat veel minder interessant is dan zijn fusiepartner.

Jaren geleden hebben wij op de camping gestaan in Gargilesse en die wilden wij nog wel eens terugzien. We hebben hem gevonden en vinden het nog steeds een hele acceptabele camping, aan de Creuse, waar je voor een heel redelijk bedrag met je tent of caravan kunt staan.

Omdat er in Chazelet, aan de andere kant van de snelweg, in de Brenne, een middeleeuws festijn was, zijn we daar naartoe gereden. Het feest werd gehouden rondom het daar gelegen kasteel, maar al met al viel dat ons een beetje tegen. We hebben er een klein uurtje doorgebracht en zijn toen naar de Intermarché in Argenton-sur-Creuse gereden voor een aantal laatste Franse inkopen. Wonderbaarlijk dat dit nog net allemaal in de auto paste...

Tenslotte zijn we teruggereden naar Gargilesse, omdat daar in het kasteel een tentoonstelling is van schilderijen van Aurore Sand, inderdaad, de kleindochter van George, en van Aurores echtgenoot Frédéric Lauth. De tentoonstelling was in de kamers van het kasteel, zodat je ook meteen een indruk had van dat gebouw. Wij vonden het een hele indrukwekkende tentoonstelling. De schilderijen geven een goed beeld van het leven rond het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw in Gargilesse en omgeving. En het geeft ook een idee over het leven van George Sand. Het huis waar zij heeft gewoond in Gargilesse is een museum en wij zijn er dus direct na het verlaten van de tentoonstelling naartoe gegaan om dat te bekijken.

George Sand, geboren in 1804, was een schrijfster, die vooral bekend is geworden door haar romance met Frédéric Chopin, maar daarmee doe je haar toch echt tekort. De relatie met Chopin vond plaats in Nohant, een dorpje 40 kilometer oostwaarts. George en Chopin bewoonden daar een groot huis, waarin Chopin het overgrote deel van zijn oeuvre heeft gecomponeerd. Daarvoor had George ook relaties gehad, was zelfs al een keer getrouwd geweest en had uit dat huwelijk twee kinderen. Haar laatste liefde was Alexandre Manceau, die in 1849 haar leven binnenkwam. Met hem ging zij in Gargilesse wonen, waar ze veel van haar werken schreef: boeken, toneelstukken, novelles. Ze wordt gezien als een feministe avant-la-lettre, maar ook als iemand die enorm hield van de natuur en in Gargilesse haar paradijsje gevonden had. Ze maakte lange wandelingen in de prachtige natuur en schreef daar ook over in haar boeken. Na de dood van Manceau, in 1865, verhuisde George Sand toch weer naar haar landgoed in Nohant, waar zij in 1876 stierf.

Voor ons een reden om nog eens terug te keren naar Gargilesse, want we willen toch ook in Nohant en het nabij gelegen La-Châtre wel eens kijken. Bovendien is de omgeving van Gargilesse een prachtig wandelgebied, maar dan moet het wel wat minder warm zijn dan nu het geval is...