Een stedentrip naar Krakau

23 mei 2019 - Krakau, Polen

Een stedentrip naar Krakau, midden in de winter. Is dat eigenlijk wel een goed idee? Wij vinden van wel! In februari 2019 hebben we een stedentrip van 5 dagen gemaakt naar deze prachtige Poolse stad. Het gaan in de winter heeft een paar voordelen: je kunt goedkoop aan tickets komen. Wij vlogen met Transavia en waren voor 2 personen slechts € 88 kwijt voor onze retourtickets. Verder is het in de winter gezellig druk in de stad, terwijl je in het voorjaar en in de zomer de stad moet delen met hordes andere toeristen.

Wij hebben veel plezier gehad van het "Time-to-Momo"-boekje over Krakau. Er staan drie wandelingen in beschreven, die je naar de interessantste plekken in de stad brengen. En die stad is absoluut de moeite van het bekijken waard! Doordat de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog hun basis wat Polen betreft in deze stad hadden, is de stad niet noemenswaardig verwoest. Gebouwen als het Wawel-kasteel en de Lakenhal en de vele prachtige kerken zijn onbeschadigd de oorlog doorgekomen. Die Tweede Wereldoorlog is overigens heel nadrukkelijk aanwezig in deze stad. Niet zo verwonderlijk als je hoort en ervaart wat de Polen tijdens deze oorlog hebben moeten doormaken. Voormalig vernietigingskamp Auschwitz Birkenau ligt slechts op 70 kilometer afstand van Krakau en wordt vanuit deze stad veel bezocht. Het is een van de zeven vernietigingskampen die door de NAZI's waren opgericht en al deze kampen bevonden zich in Polen. In de Tweede Wereldoorlog is een vijfde deel van de totale Poolse bevolking uitgemoord door de NAZI's, dus het is niet zo gek dat deze oorlog tot op de dag van vandaag in Polen heel diepgaande sporen heeft achtergelaten.

De reisdagen (maandag en vrijdag) niet meegerekend zijn we drie volledige dagen in Krakau geweest. De dinsdag hebben we gebruikt voor een stadswandeling door de oude stad. Daarvoor mag je gerust een halve tot hele dag uittrekken, zeker als je onderweg de moeite wilt nemen om een en ander nader te bekijken. Er zijn schitterende kerken te bewonderen en natuurlijk mag een bezoek aan de Wawel-heuvel, met kasteel en kathedraal, niet ontbreken. Ook een stukje wandelen langs de Wisla is gewoon leuk om te doen.

Op woensdag hebben we een excursie gemaakt naar de Wieliczka zoutmijnen, net buiten de stad. Absoluut een aanrader en ook een leuke uitstap om met kinderen te doen. Diep onder de grond kun je ervaren hoe het leven in de mijn eraantoe ging. Er zijn daar ook prachtige sculpturen te bewonderen, die zijn uitgehakt in het gesteente. En er is zelfs een complete "kathedraal" ondergronds, waarin kerkdiensten worden gehouden en waar concerten plaatsvinden. En omdat de lucht er beneden zo zuiver is, is er ook een soort ondergronds ziekenhuis, dat bestemd is voor mensen met ernstige luchtwegaandoeningen. 's Middags hebben we door de voormalige joodse wijk Kazimierz gewandeld. Hier staan op het Plein van de Helden, op de plek waar in de Tweede Wereldoorlog het joodse ghetto was, 65 lege stoelen. Iedere stoel staat voor 1000 mensen die tijdens de oorlog in het ghetto zijn vermoord. Ook de emaillefabriek van Oscar Schindler is een bezoek waard. Het is nu een museum, waar heel veel informatie te vinden is over wat de Tweede Wereldoorlog met Polen heeft gedaan.

De donderdag was gereserveerd voor een bezoek aan Auschwitz Birkenau. Wat ons betreft een absolute must. Eigenlijk zou iedereen een keer in zijn of haar leven dit voormalige vernietigingskamp moeten bezoeken om gewaarschuwd te worden voor de afgrijselijke dingen die mensen elkaar blijkbaar kunnen aandoen. Wij vonden het bezoek zeer, zeer indrukwekkend, mede door de duidelijke en rustige uitleg van onze Poolse gids. Gezien de enorme impact van het geheel moet je hier absoluut niet met kleine kinderen naartoe gaan.

Krakau zelf is prima wat eten en drinken betreft: er zijn veel restaurants in allerlei prijsklassen, maar zelfs de "duurdere" etablissementen zijn veel goedkoper dan hun Nederlandse evenknieën. Souvenirs kun je bijvoorbeeld kopen in de Lakenhal, maar ook verder in de stad zijn talloze winkels waar je van alles kunt kopen. En dat geldt natuurlijk ook voor de markten. Om de oude stad heen ligt de Planty, een parkachtig stukje stad, waar in vroegere tijden de stadsmuur stond. Van deze muur is alleen nog een stukje zichtbaar aan de noordkant van de oude stad. De rest is gesloopt en men heeft daar een soort stadspark van gemaakt, dat om de oude stad heen ligt. Musea zijn er genoeg in Krakau. Wij hebben het volkenkundig museum bezocht. Heel leuk, zeker ook als je kinderen bij je hebt. Je krijgt een indruk van hoe het leven vroeger op het Poolse platteland was.

Al met al is een stedentrip naar Krakau absoluut iets dat we iedereen die van mooie steden houdt zouden willen aanraden. En zelfs midden in de winter is dat prima te doen, al moet dan natuurlijk, net zoals bij onze trip, het weer wel een beetje meezitten...