Naar Gargilesse-Dampierre

5 augustus 2022 - Gargilesse-Dampierre, Frankrijk

Kilometerstand: 6271 km

Vandaag zijn we echt begonnen aan onze terugreis. We zijn ruim 200 kilometer opgeschoven naar het noorden en zitten nu in Gargilesse-Dampierre, een prachtig dorpje aan de Creuse.

Na het door onszelf verzorgde ontbijt zijn we eerst naar Terrasson-Lavilledieu gereden. Dit stadje aan de Vézère, met twee mooie bruggen daaroverheen, bleek een leuke verrassing te zijn: leuke winkels aan de noordkant van de rivier en aan de zuidkant een prachtige oude stad op een heuvel. Bovenop staat een hele mooie kerk en in de straatjes eromheen hebben zich allerlei kunstenaars gevestigd: een pottenbakker, een glasblazer, een smid, kledingboetiekjes met zelfgemaakte kleding en sieraden. En dat alles omlijst door gezellige restaurantjes.

Vervolgens zijn we binnendoor gereden naar Pompadour, de paardenhoofdstad van Frankrijk. Er staat een groot, robuust kasteel met enorm dikke torens. Echt zo'n kasteel zoals een kasteel hoort te zijn. Ook is er een enorm complex met natuurlijke springhindernissen voor de paarden en met een grote drafbaan eromheen. Een tribune waar flink wat mensen kunnen zitten maakt het geheel af. Ook al weer een hele leuke stop.

Na nog even getankt te hebben bij de Intermarché zijn we naar de A20 gereden. Op een van de rustplaatsen hebben we heerlijk geluncht: de restanten van de salade van gisteravond.

Daarna zijn we doorgereden naar Parnac, om Frank en Marjolein (en natuurlijk Chouette) van La Villonnière even gedag te zeggen. Het werd een heel gezellig weerzien.

Uiteindelijk zijn we aangeland in ons verblijf voor de komende twee nachten: een prachtig landhuis op alweer een heel mooi stukje Frankrijk. Het wordt gebruikt als B&B en uitgebaat door Nederlandse mensen.

De ergste hitte lijkt voorlopig voorbij. Vandaag was het een graad of 28 en dat is ruim tien graden koeler dan de voorafgaande dagen. Heerlijk! Eten doen we vanavond in het "Hôtel des Artistes", een gezellig restaurant in Gargilesse met heerlijk eten. Genieten dus...