Oviedo en Gijón

18 juli 2022 - Oviedo, Spanje

Kilometerstand: 2852 km

We hebben hier in Oviedo (in het Asturisch: Uviéu) een prima hotel: onze kamer in het Granhotel España is zeer ruim met een prachtige marmeren badkamer. Het ontbijt van vanmorgen mocht er ook zijn: veel keuze uit Asturische kazen en vleeswaren en een keur aan vers fruit.

Na het ontbijt zijn we Oviedo verder gaan verkennen. Eerst zijn we naar de markthal gegaan: altijd leuk. Veel kramen met fruit, kaas, vlees en ander lekkers. Alleen de viskramen waren dicht. Daarna verder de stad in gegaan en dan met name naar het wat nieuwere gedeelte. Mooie winkels, heerlijke wandelboulevards en een prachtig park. Wat dat betreft vinden wij Oviedo echt een hele plezierige verrassing. Het weer was vandaag heel aangenaam: het was twintig graden koeler dan gisteren, wat betekent dat het vandaag zo'n 23 graden was. Er dreigde zelfs wat regen te vallen, maar dat feestje ging niet door...

's Middags hebben we de auto uit de parkeergarage gehaald en zijn we nog even naar Gijón gereden. een havenstad die zo'n 28 kilometer hier vandaan ligt. Het is een industriestad, die nooit Spanjes mooiste zal worden, maar het oude visserscentrum, Cimadevilla, gelegen op een schiereilandje dat de zee insteekt, bleek heel gezellig te zijn.

In Oviedo hebben we vanavond heerlijk pintxos gegeten, kleine hapjes die een voor een werden opgediend (nadat wij ze hadden uitgezocht) en dat blijft toch een heel gezellige manier van eten, omdat je iedere keer weer benieuwd bent naar wat je krijgt voorgeschoteld. We maken daarbij trouwens heel veel gebruik van het vertaalprogramma op onze telefoon, want anders heb je echt geen idee waar het over gaat. Het ibericovarken is hier behoorlijk favoriet, maar ook zaken als bloedworst en kwarteleitjes komen voor op de menukaart.

Morgen wacht ons een flinke rit: Santiago de Compostella ligt hier zo'n 280 kilometer vandaan. We zijn van plan om daar via een aantal kustplaatsjes naartoe te rijden.