Naar Oviedo

17 juli 2022 - Oviedo, Spanje

Kilometerstand: 2790 km

Een beetje wind heeft ervoor gezorgd dat de ergste smog verdwenen is en dat de lucht weer redelijk blauw kleurt. Dat is goed nieuws, maar het nadeel is wel dat de temperatuur daardoor aardig oploopt. In de loop van de middag noteerden wij op de thermometer in de auto 43 graden, het hoogste dat we ooit bereikt hebben.

Maar goed, laten we bij het begin beginnen. Na het ontbijt zijn we rond tien uur vertrokken uit Santillana del Mar. We hebben besloten om niet rechtstreeks naar Oviedo te rijden, maar om een omweg te maken door de Picos de Europa, een ruig berggebied, dat vooral bekend is bij fanatieke (en dan bedoelen we ook echt fanatieke...) wandelaars. De tocht was prachtig: ruige bergen met bossen en grote kale toppen, die het geheel een heel woest aanzien geven. Zo hier en daar vind je een dorpje, dat soms niet groter is dan vijf huizen en soms wat groter dan dat. Dat laatste vooral als de ruimte tussen de bergen wat wijder wordt.

Bij Unquera hebben we de autovia verlaten en zijn we afgeslagen naar het dorpje Potes, een dorpje dat is aangesloten bij de "mooiste dorpjes van Spanje". En die titel was dit dorpje absoluut waard: leuke straatjes met mooie oude huizen en grappige winkeltjes en flink wat horeca. In een van die gelegenheden hebben we koffie gedronken, vergezeld van een heerlijke crèpe. Daarna zijn we nog een dikke 50 kilometer verder naar het zuiden gereden, om uiteindelijk over een pas van bijna 1700 meter aan te landen in het plaatsje Riaño, gelegen aan een groot meer. Dit plaatsje viel een beetje tegen, want er was niet veel te beleven. Het feit dat het vandaag zondag was, zal daar ongetwijfeld aan hebben bijgedragen. Daarna hebben we de route weer noordwaarts opgepakt om uiteindelijk aan te komen in onze reisbestemming voor vandaag: Oviedo.

Oviedo is een wat grotere plaats met een mooi oud centrum. En omdat ons hotel in dat mooie oude centrum staat, zijn alle leuke dingen heel dichtbij op loopafstand. Aangekomen bij het hotel bleek echter dat onze reservering daar niet bekend was. Balen dus... Gelukkig zat er achter de receptiebalie een fantastische medewerker, die de ANWB-contactpersoon in Spanje gebeld heeft en na heel wat heen en weer gepraat en drie kwartier verder kwam onze reservering toch in orde. Het hotel heeft een eigen parkeergarage en dat is echt heel luxe.

Na een douchebeurt, de tweede van vandaag, zijn we ondanks de hitte toch maar de stad in gegaan. Want we hadden inmiddels dorst als twee kamelen, die dagenlang in de woestijn hebben gelopen. Gelukkig hebben ze hier cideria's, dat zijn cafés waar cider geschonken wordt. En dat is geweldig spul als je dorst hebt. Zeker ook, doordat de cider die ze hier schenken lekker zurig is. Het schenken ervan is trouwens een vak apart, want de fles wordt zo'n anderhalve meter boven het glas gehouden en dan begint men te schenken. Het gevolg is dat het meeste in je glas terecht komt, maar de spetters op je shirt moet je er maar voor lief bij nemen...

Het oude gedeelte van Oviedo is heel mooi en gezellig. We hebben daar alvast een voorproefje van genomen: sommige winkeltjes waren open (ondanks de zondag) en vanaf een uur of acht openen ook de meeste restaurants hun keuken. Het blijkt nu dat we met zeven stellen deze reis maken. Met een daarvan hebben we vanavond heerlijk gezellig gegeten: een grote kaasplank met vijf verschillende Asturische kazen en een bord met een vispasta, die erg lekker was, maar als je vraagt van welke vis die dan afkomstig is, dan moeten wij het antwoord schuldig blijven... Morgen willen we starten in de markthal, die vlak bij het hotel ligt en daarna gaan we waarschijnlijk nog even aan de kust kijken. Vandaag was het 43 graden, morgen zal de temperatuur veel gematigder zijn (als de voorspellingen ons tenminste niet bedriegen...)