Prehistorie en vuur

16 juli 2022 - Santillana del Mar, Spanje

Kilometerstand: 2531 km

Vandaag hebben we voor het eerst iets gemerkt van de enorme bosbranden, die momenteel woeden in Spanje en Portugal. Maar daarover straks meer...

We begonnen de dag met een ontbijt dat alleen uit allerlei zoetigheden bestond. Geen vleeswaren, geen kaas; alleen diverse soorten jam, zoete cakes en geroosterd brood. Niet helemaal ons ding...

Na het ontbijt hebben we eerst lekker in de tuin van de posada zitten lezen. In de schaduw, en daar was het prima uit te houden. Vervolgens zijn we naar het Museo de Altamira gereden. Dat ligt op slechts twee kilometer van onze posada, dus lekker dichtbij. In het museum is de grot van Altamira nagebouwd, zoals ze dat in Frankrijk ook met de grot van Lascaux hebben gedaan. De echte grot van Altamira ligt er vlak naast, maar is niet meer open voor het publiek. Dat is ooit anders geweest, maar de rotstekeningen in de echte grot hadden teveel te lijden van de enorme bezoekersaantallen. Daarom heeft men de grot natuurgetrouw nagemaakt en daar kun je dus in een soort namaakvorm zien wat er in de echte grot te zien is. Altamira staat niet voor niets op de Unesco Werelderfgoedlijst, want de rotstekeningen in die grot zijn ongeëvenaard. Ze zijn zelfs zo goed bewaard gebleven, dat na de eerste ontdekking van de grot men er lange tijd van is uitgegaan dat de een of andere grapjas de tekeningen gemaakt had. Pas veel later kwam men er met behulp van moderne technieken achter dat de tekeningen in de grot wel degelijk vele tienduizenden jaren oud zijn. Hoe dan ook, het bezoek aan het museum was absoluut interessant en de grot zelf bleek veel kleiner dan we ooit hadden gedacht. De tekeningen die gevonden zijn, zijn prachtig. Kijk maar naar de foto's.

Na het bezoek aan de grot zijn we naar een kustplaatsje gereden: San Vicente de la Barquera. Dit bleek een heel gezellig toeristenplaatsje te zijn, met veel winkeltjes en veel restaurantjes, waar vis en zeevruchten geserveerd werden. Je zou er zo op willen aanvallen, ware het niet dat er bij iedere maaltijd een fles wijn inclusief is. En als je nog een kilometer of 30 terug moet rijden is dat iets teveel van het goede. Dat hebben we dus maar aan ons voorbij laten gaan...

Onderweg naar San Vicente de la Barquera zagen we voor het eerst een stuk bos in brand staan. Door de enorme droogte en de hoge temperaturen is het gevaar voor grote bosbranden hier absoluut aanwezig. Er wordt ook op de snelwegen voor gewaarschuwd. Wijzelf merken er, zoals eerder opgemerkt, ook iets van: de lucht, die voorheen strak blauw was, heeft nu een lichtgrijze kleur en je ruikt een hele vage brandlucht. En dat terwijl de grote bosbranden een paar honderd kilometer bij ons vandaan woeden. Gek genoeg zit er ook een klein voordeel aan: doordat de lucht lichtgrijs is, komt de zon er niet meer zo uitbundig door en dat merk je direct aan de temperatuur. Vandaag was het zo'n 26 graden, waarbij het aan de kust ook nog eens heel stevig waaide. Het zorgde ervoor dat we niet hebben lopen zweten, maar ernstig is de situatie natuurlijk wel. We zijn benieuwd of we er de komende dagen meer mee te maken krijgen.

Via een aantal kustplaatsjes, waarbij we nog een korte stop hebben gehouden in Comillas, zijn we langs alweer een prachtige route teruggereden naar Santillana del Mar. We hebben heerlijk gegeten in de tuin van een gezellig restaurant en daarna bij de posada nog lekker zitten lezen. Morgen gaan we naar Oviedo. We bekijken nog of we dat via de rechtstreekse route doen, of dat we een omweg maken door de Picos de Europa.