Windhoek

21 november 2018 - Windhoek, Namibië

Windhoek heeft zijn naam te danken aan een Zuidafrikaan die ooit hier een boerenbedrijf heeft gestart. Hij kwam van een plek die Wintersbergen heette en verbasterde die naam tot Windhoek, omdat hij zijn thuisland miste. Het is goed om dat te weten, want in Windhoek staat echt heel weinig wind, althans op dit moment.
Gisteravond zijn we keurig op tijd vertrokken vanaf Schiphol. Rond 6 uur vanmorgen landden we in Luanda, de hoofdstad van Angola. Typisch Afrikaans: schamele hutjes tot vlak naast de start- en landingsbaan en een grote stad met iets minder schamele hutjes, voor zover we dat konden bekijken vanuit de lucht. Wat dat betreft is Windhoek anders: een redelijk moderne stad, zoals we dat kennen vanuit Zuid-Afrika. Wel is het hier overdag bloedheet: we schatten dat de temperatuur minimaal 35 graden was, waarschijnlijk nog wel iets warmer. Dat betekent: veel drinken. De eerste stop was dan ook bij een groot winkelcentrum, waar de Spar niet onderdeed voor zijn Nederlandse collega's. Daar water gekocht, wat te eten voor onderweg en een extra zaklamp, want die schijn je hier nodig te hebben. Daarna de Vredeskerk bezocht en het voormalige parlementsgebouw, die naast elkaar liggen. Vooral in de kerk word je herinnerd aan de Duitse overheersing waar het land lange tijd mee te maken heeft gehad.
Daarna op naar het hotel. Dat bleek een prima stek te zijn met zwembaden en leuke gezellige kamers. 's Avonds hebben we gegeten met de hele groep in Joe's Beerhouse, een gezellige tent, die blijkbaar beroemd is, gezien de vele gasten.
Conclusie van onze eerste dag in Namibië: mooi land, vriendelijke mensen, heel gezellige groep, prima reisleidster, dito chauffeur en heel warm.