Winschoten (NL) - Egmond aan Zee (NL)

20 augustus 2017 - Winschoten, Nederland

Gisteravond heerlijk gegeten met Wil en Ineke in Balkan restaurant Makedonia in Winschoten. Heel gezellig en het restaurant is een absolute aanrader!

Vanmorgen afscheid genomen en samen met Cayou weer de Afsluitdijk over gegaan naar Egmond, waar we rond een uur of een aankwamen. En daarmee eindigde deze geweldige reis dan echt.

Het is een reis geweest die voor ons, als echte Frankrijkgangers, behoorlijk buiten onze comfortzone lag. Maar we hebben ervan genoten, van het allereerste begin tot het eind. We hebben heel veel indrukken opgedaan in acht verschillende landen, waarvan we er zeven voor de allereerste keer hebben bezocht. Het zal nog wel even duren voordat we alle indrukken op een rijtje hebben gezet.

Hoogtepunten vonden wij Stockholm en Tallinn, maar ook Bergen, Karlstad, Riga en Klaipeda vonden wij meer dan de moeite waard. We hebben genoten van de prachtige landschappen in Noorwegen, maar ook het landschap in de Baltische staten vonden wij erg mooi.

De hotels bleken zonder uitzondering prima te zijn. De bootovertochten verliepen gladjes en zonder problemen. Alleen de heenreis op de boot naar Sint Petersburg vonden wij minder geslaagd, door de enorme hitte in onze hut. Waarschijnlijk is dat veroorzaakt door de ligging van de hut, in de buurt van de motoren van het schip.

Sint Petersburg vonden we wel mooi, maar erg pompeus, met zijn statige gebouwen. De Hermitage daarentegen was wel weer een hoogtepunt, waar we met veel plezier aan terugdenken. We vonden het jammer dat de prijzen van restaurants in Noorwegen en in iets mindere mate in Zweden voor onze begrippen belachelijk hoog zijn. Maar daar stond tegenover dat de prijzen in de Baltische staten weer heel erg laag waren. We hebben in geen enkel land voor benzine meer moeten betalen dan in Nederland. Zelfs in het relatief dure Noorwegen betaalden we minder dan in ons land. Het kan dus wel... Verder viel ons op dat de Noren zich voortreffelijk gedragen in het verkeer: bijna iedereen houdt zich aan de maximumsnelheid. In Litouwen daarentegen werden we regelmatig links en rechts ingehaald door auto's die zich weinig gelegen lieten liggen aan de toegestane snelheid.

In de Baltische landen viel ons het verschil op tussen de steden en het platteland. Vooral in Letland en Litouwen waren kerken en overheidsgebouwen prima onderhouden, terwijl particuliere woningen soms in een zeer slechte staat verkeren. Deze woningen zijn veelal van hout gemaakt en het is zichtbaar dat veel mensen kennelijk niet over de middelen beschikken om ze te onderhouden. En dat vonden wij heel jammer, want het zijn heel karakteristieke woningen.

De komende weken zullen er vast nog wel meer herinneringen opduiken. Maar een ding is zeker: we hadden dit voor geen goud willen missen.