Op naar Frankrijk

6 juli 2022 - Coucy-le-Château-Auffrique, Frankrijk

Kilometerstand na vandaag: 502

Vanmorgen zijn we rond 8.15 uur vertrokken. Via Utrecht, Antwerpen, Brussel, Bergen en Valenciennes kwamen we uiteindelijk in Saint Quentin. Vlak voor Brussel hebben we koffie gedronken op een ongezellige parkeerplaats. Bij Valenciennes hebben we getankt en even verder op een gezellige parkeerplaats geluncht. Daarna door naar het dorpje Vermand, vlakbij Saint Quentin. Daar hebben we een wandeling van 9 kilometer gelopen. Het weer was heerlijk: 25 graden in de zon. Daarna door naar onze eerste overnachting: een B&B in het dorpje Coucy-le-Château. Hier staat een ruïne van een enorm kasteel, dat in de Eerste Wereldoorlog gedeeltelijk is opgeblazen door de Duitsers. Ook van de stadsmuur, die er vroeger was, zijn nog hele stukken bewaard gebleven. Er was een tijd dat de heer van Coucy een zeer belangrijk persoon was, die zijn titel niet zou willen inruilen voor die van koning, prins, graaf of baron. Maar uiteindelijk is het gebied in 1792 in handen gekomen van de Franse staat. Zo gaat dat nou eenmaal...

Onze B&B, "Chez Ric et Fer" is voortreffelijk: een leuke gastvrouw, dito kamer, lekker vintage ingericht. We zitten aan het marktplein en recht tegenover ons is een pizzeria, annex crèperie, waar ze naast pizza's heerlijke Bretonse galettes serveren, met de cider erbij! We hebben het ons laten smaken!  Daarna nog even op een ander terrasje een rosé gedronken en gezellig gepraat met een stel Belgen uit Turnhout die vanuit hun huis naar Parijs aan het fietsen zijn. Morgen naar Parnac in midden Frankrijk, waar we vier nachten zullen blijven.