Naar Guimarães

23 juli 2022 - Guimarães, Portugal

Kilometerstand: 3620 km

Vandaag hadden we een lange dag, want in Portugal is het een uur vroeger dan in Spanje. Dat kwam goed uit, want we hadden onze tijd hard nodig. Na het ontbijt hebben we een grijs Santiago de Compostella verlaten. Onze eerste stop was in Pontevedra, zo'n 65 kilometer verderop. Tenminste, dat dachten we... De stad bleek echter te bestaan uit nauwe eenrichtingsstraatjes, en de juffrouw van onze navigatie wilde ons telkens straatjes insturen waar we helemaal niet mochten komen... Daarom besloten we om deze stad maar te laten voor wat hij was. We zijn toen doorgereden naar Vigo, een havenstad niet zo ver van de grens met Portugal. Dit bleek een goede keus: Vigo ligt prachtig aan een baai en is ook nog eens een mooie en gezellige stad om een paar uur in rond te lopen. Wat wij dus gedaan hebben...

Daarna zijn we de grens met Portugal overgestoken en hebben een volgende stop gemaakt in Ponte de Lima. Onze gastvrouw uit de eerste B&B in Coucy-le-Château vertelde ons dat ze uit Ponte de Lima komt en ze verzekerde ons dat we echt die plaats moesten bezoeken. Welnu, ze had niet overdreven: Ponte de Lima is een heel gezellig stadje aan de Rio Lima, waar we een uurtje hebben rondgelopen en fruit hebben gekocht, alvorens via de autovia naar Guimarães af te zakken. Het landschap in het noorden van Portugal ziet er heel vriendelijk uit: ruim en licht met leuke dorpjes en prachtige groene heuvels. Veel minder somber dan het landschap van Gallicië.

Het hotel was vrij snel gevonden, maar parkeren bleek hier onmogelijk. De straatjes in de oude stad, waarin dit hotel gelegen is, zijn zeer nauw en geplaveid met kinderkopjes. Gelukkig heeft het hotel voor zijn gasten plaatsen gereserveerd in een nabijgelegen parkeergarage, maar om daar te komen is een bijna onmogelijke opgave. Daarom is er iemand van het hotel met ons meegereden om de weg te wijzen door zeer nauwe straatjes. Het gevolg is dat de auto nu in de garage staat en dat wij die daar heerlijk laten staan tot we weer vertrekken naar een volgende bestemming.

Guimarães is geweldig!! Wat een leuke stad! Mooie oude gebouwen en overal heel gezellige pleinen met barretjes, restaurantjes en, in ons geval, een heerlijke temperatuur. Overdag is het een graad of dertig en 's avonds koelt het af naar zo'n 22 graden. We hebben met acht andere reisgenoten vanavond heel gezellig en vooral lekker gegeten in een restaurant met een prachtige binnenplaats. Er was live-muziek en het eten was verrukkelijk: Evelien had een heerlijke tonijnsteak en Fred deed zich tegoed aan gegrilde inktvis. We hebben met z'n tienen meteen maar voor morgenavond gereserveerd, want dit is absoluut voor herhaling vatbaar. Met z'n tweeën hebben we daarna nog even een wijntje gedronken op een van de pleintjes. Alle tafeltjes zijn daar bezet en het is ongelooflijk gezellig en druk. Wat ons betreft is dit echt een hoogtepunt op deze reis!

Omdat we niet zo ver van Porto af zitten, willen we morgen daar naartoe. Dat gaan we doen met de trein, zodat de auto heerlijk in de garage  kan blijven.