Dune 45 en Deadvlei

27 november 2018 - Sesriem, Namibië

Wat kan de natuur ongelofelijk mooi zijn!!! Vandaag vroeg opgestaan (4.45 uur) en drie kwartier later vertrokken om allereerst de zonsopgang boven de duinen te zien. Daarna door naar Sesriem, langs een weg waar allerlei wild gewoon losloopt. We zagen een kudde zebra's, die compleet in paniek raakte van onze bus. Verder oryxen, struisvogels en gnoes gezien.
Bij Sesriem is de entree van het wildpark waar de grote zandduinen zijn. Eerst naar het bekende Dune 45 gereden. De zandduinen daar zijn werkelijk schitterend! De kleuren variëren tussen geel en rood, met hele scherpe randen van zand. Dune 45 is één van de drie duinen die beklommen mogen worden. En dat hebben we gedaan. Om ongeveer half tien stonden we, na een meer dan stevige klim door het mulle zand bovenop het duin. Prachtige foto's gemaakt... Daarna via een steile route naar beneden, wat aanzienlijk sneller gaat dan de drie kwartier die je nodig hebt om boven te komen. Al met al adembenemend mooi.
Daarna naar Deadvlei, enige kilometers verderop. Ook daar weer een stevige wandeling, maar met minder stijging en dan na drie duinruggen sta je opeens voor een landschap dat zo uit een doek van Dali lijkt weggelopen te zijn: dode bomen op een witte vlakte, omringd door oranje duinen. Geen woorden voor om dat te beschrijven. Daarom heel veel foto's gemaakt. En zelfs daarna was de koek nog niet op, want als "toetje" reden we nog even naar de canyon bij Sesriem, een diepe, nauwe kloof, waarin je kan afdalen en alweer schitterend kunt fotograferen. Al met al was dit een absoluut hoogtepunt van deze reis. Morgen wacht ons weer een lange reisdag van acht uur naar Swakopmund. Maar vandaag kan niet meer stuk...