Naar Salamanca

26 juli 2022 - Salamanca, Spanje

Kilometerstand: 4271 km

Vandaag hebben we Portugal verlaten en zijn in Spanje weer in onze "eigen" tijdzone gekomen.

Na het ontbijt, dat in Lamego echt super-de-luxe was, zijn we voor het grootste deel binnendoor naar Guarda gereden. Dat is een stad die op 1035 meter hoogte ligt. Het landschap onderweg veranderde al snel van wijnbouw naar fruitteelt. Je passeert heel veel dorpjes en krijgt zodoende wel een goede indruk van het dagelijks leven in de streek waar je doorheen rijdt. Het neemt echter ook wel wat tijd in beslag. Vandaar dat we het niet zo erg vonden toen we niet ver van Guarda op een splinternieuwe autoweg terecht kwamen.

Guarda zelf is een stad die niet snel door veel toeristen bezocht zal worden. Toch heeft de stad wel enkele bezienswaardige gebouwen, waarvan het kasteel waarin de tweede koning van Portugal rond het jaar 1200 resideerde de belangrijkste is. We hebben koffie gedronken met een Pastel da Nata, een puddinggebakje, dat typisch Portugees is.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Almeida, een vestingstadje, dat nog grotendeels ommuurd is. Men is op dit moment bezig om de muren te renoveren. De stad ligt op een hoogvlakte, waar je enorme keien kunt aantreffen, zodat het soms lijkt alsof er enorme hunebedden staan.

Daarna hebben we Portugal verlaten en een drinkstop gemaakt in Ciudad Rodrigo, ook al een ommuurde vestingstad. Een hele mooie plaats met prachtige gebouwen in een stijl die volgens ons een beetje Moors is. Daarna zijn we over de meseta, de hoogvlakte, naar Salamanca gereden. Het landschap onderweg was ontzettend dor, maar wel met veel bomen en bij Salamanca ook graanvelden. Salamanca zelf ziet er op het eerste gezicht heel mooi uit. We zullen de stad morgen eens goed gaan ontdekken.

Bij het hotel aangekomen konden we de auto parkeren in de parkeergarage van het hotel. Je rijdt dan de auto een heel nauwe lift in, die de auto, in ons geval, dan twee verdiepingen lager brengt. Weer een nieuwe ervaring dus...

Vanavond gaan we kijken hoe het met de horeca in Salamanca is gesteld. Daarover en over de stad zelf morgen meer...