Helsinki (FIN) - Sint Petersburg (RUS)

9 augustus 2017 - Sint Petersburg, Rusland

Toch een blog vanuit Sint Petersburg: het hotel waar wij zitten heeft een hotelcomputer waar gasten gratis gebruik van mogen maken. Dus geen dure roamingkosten.

Na het ontbijt hebben we onze spullen in de auto geladen. De auto hebben we bij het hotel laten staan en we zijn lopend Helsinki in gegaan. Een best wel gezellige stad, met grote gebouwen, heel veel grote winkelcentra, veel muziek op straat, soms van een zeer hoog niveau en veel barretjes en restaurants.

Bij de haven in het centrum is dagelijks markt dus daar zijn we even wezen kijken. Ook hebben we de Russisch orthodoxe domkerk bezocht. Erg mooi!

Na een paar uur winkelen zijn we in de loop van de middag naar de auto gegaan om daarmee naar de terminal te rijden, vanwaaruit de boot naar St. Petersburg zou vertrekken. De auto hebben we voor drie dagen op een groot parkeerterrein gezet en na het inchecken als voetganger konden we direct de boot op.

De Princess Anastasia is een mooi schip, maar wel oud. En dat merk je vooral aan de klimaatbeheersing. We kregen een hut toegewezen, met een onderbed en een bovenbed. Het bleek bloedheet in dat kamertje te zijn, zonder de mogelijkheid om te ventileren.

Na het vertrek om 19.00 uur hebben we eerst nog een tijdje in een paar fauteuils zitten lezen. Daarna hebben we gegeten in het Italiaanse restaurant aan boord: heerlijk! Na het eten hebben we nog wat gedronken, terwijl we rustig op de Finse Golf voeren. Uiteindelijk toch maar naar bed gegaan en de hitte van de hut opgezocht. Morgen moeten we vroeg op, want het ontbijt begint al om half zeven.