Sint Petersburg (RUS) - Helsinki (FIN) - Tallinn (EST)

12 augustus 2017 - Tallinn, Estland

Vandaag een "bootdag" gehad: wakker geworden op de Finse Golf, vlak voor Helsinki. Daar rond 8.00 uur aangemeerd om vervolgens de auto weer keurig terug te vinden op het parkeerterrein. Daarna de tijd gedood met koffie en met het ompakken van de kleding in onze tassen. Om half twee zou de boot naar Tallinn vertrekken en vanaf 12.00 uur kon er worden ingecheckt. Je kunt dan wel naar het stadscentrum gaan, maar dat ligt daar dan weer net te ver weg voor.

De reis van Helsinki naar Tallinn beslaat slechts twee uurtjes. Daar aangekomen was het best even spannend of we ons hotel gemakkelijk zouden kunnen vinden, want onze tom-tom werkt niet in de Baltische staten. Bovendien wisten we niet of alle verkeersaanwijzingen in "ons" schrift of in het cyrillische schrift zouden worden weergegeven. Tot onze opluchting is er in Tallinn geen cyrillisch schrift te bekennen. Gelukkig is de stad niet zo groot. Tallinn telt slechts 450.000 inwoners en dat is best weinig voor een Europese hoofdstad. We wisten dat het hotel vlakbij het oude centrum ligt en toen we daar aankwamen, konden we het niet missen: 22 verdiepingen hoog en met grote letters de naam erop.

Ingecheckt en naar onze kamer op de achttiende verdieping gegaan. Daarna de stad in. Het oude centrum is prachtig middeleeuws en heel gezellig. Wel erg toeristisch, met heel veel horeca en veel souvenirwinkeltjes, waar ze allemaal dezelfde prullaria verkopen. Tallinn is een oude Hanzestad en in het centrum, dat werelderfgoed is, is dat nog duidelijk te zien. Het was stralend zonnig en benauwd heet. Op het Raadhuisplein hebben we wat gedronken en we hebben een eerst verkenning door de stad gemaakt. Tegen de tijd dat we wilden gaan eten, betrok de lucht, rommelde de donder en begon het hard te regenen. We vonden een restaurant waar ze pannenkoeken serveren. Daar was het heel druk. We zijn aangeschoven aan een tafel met twee meisjes uit Praag en hebben daar gezellig gegeten.

Toen we de pannenkoeken op hadden, bleek het juist weer droog te zijn. We zijn snel richting het hotel gelopen. Bij het hotel is een heel groot en heel mooi winkelcentrum. Daar hebben we nog even rondgelopen en ons verbaasd over de enorm goede kwaliteit van de spullen die daar worden verkocht. Bekende merken en minder bekende merken, tegen alleszins redelijke prijzen. Daarna ons teruggetrokken op onze kamer om het blog bij te werken. Buiten regent het en ook voor morgen is de weersverwachting niet echt hoopvol. Maar we gaan dan toch wel even verder kijken in deze gezellige stad.