Tallinn (EST) - Riga (LV)

14 augustus 2017 - Riga, Letland

Vanmorgen na het ontbijt zijn we vertrokken vanuit Tallinn richting Riga. Dat had nog best wel wat voeten in de aarde: natuurlijk weet je dat Tallinn echt wel wat groter is dan het prachtig ommuurde centrum, maar dat het zoveel groter was, viel ons toch wat rauw op het dak. Met andere woorden: we hadden moeite om de stad uit te komen.

Toen dat uiteindelijk gelukt was en we op de E67/A4 reden waren we ruim een uur verder. Overigens is Tallinn wel een mooie stad, in die zin dat er mooie huizen staan en dat ook de flatgebouwen waar we langs reden modern waren en absoluut niet onderdoen voor mooie appartementen zoals wij die in Nederland kennen. En dat is toch iets, wat wij anders hadden ingeschat...

Het weer was prima: een lekker zonnetje en een graad of 21. We waren van plan om via de badplaats Haapsalu langs de kust naar het zuiden af te dalen, maar toen we zagen dat die plaats toch wel een omweg van een kleine 150 km betekende hebben we besloten om toch maar gewoon de snelweg te volgen. Nou ja, de snelweg... het is gewoon een ruime tweebaansweg, waar je 90 km per uur mag rijden en op sommige plekken 100. Het landschap bestaat vooral uit bossen met naaldbomen, maar nu ook met "gewone" loofbomen daartussen. Anders dus dan in Noorwegen, Zweden en Finland, waar de bossen vooral uit naaldbomen en berken bestaan.

We hebben een stop gemaakt in het stadje Pärnu. Daar hebben we een van de kerken gefotografeerd. Dat mocht van binnen alleen als we een "vrijwillige" bijdrage van 2 euro betaalden voor de renovatie van de kerk. Dat hebben we dus gedaan... Daarna de winkelstraat doorgelopen en lekker koffie gedronken in een soort van konditorei, waar ze heerlijk gebak hadden.

Vervolgens verder richting Riga. We hebben nog twee korte stops langs de kust gemaakt. Bij de eerste stop leverde dat een prachtig plaatje op van een soort kreek die in zee uitmondde, maar het stonk er gruwelijk! Bij de tweede stop was er een zandstrand, waar een paar mensen lagen te zonnen. Nadat we de grens met Letland hadden gepasseerd, was het plan om naar een natuurpark te gaan, dat zo'n 40 km ten noordoosten van Riga ligt. Toen we waren afgeslagen van de snelweg, veranderde de weg al snel in een onverharde weg. Omdat we met dit soort wegen slechte ervaringen hebben opgedaan in Zuid-Afrika, hebben we besloten rechtsomkeert te maken en via de "snelweg" door te rijden naar Riga. Dat was maar goed ook, want het bleek een hele klus om ons hotel in Riga te vinden. Onze tom-tom werkt hier niet en als je op Google-maps de route probeert uit te zetten, ziet de werkelijkheid er toch net iets anders uit. En als je verkeerd rijdt, dan moet je maar weer zien hoe je kunt keren om de juiste route weer op te pakken.

Uiteindelijk zijn we de Daugava overgestoken, want daar zou ons hotel liggen. Omdat we het ook daar niet direct konden vinden, zijn we een ander hotel binnen gestapt om de weg te vragen. We bleken niet zo ver van ons hotel te zitten, waar we vervolgens snel naar toe zijn gereden.

We hebben gegeten in het hotel en daarna hebben we met onze medereizigers, die in Tallinn in een ander hotel waren ondergebracht, nog gezellig een wijntje gedronken en de ervaringen over Tallinn uitgewisseld. Morgen gaan we Riga verkennen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl