Halong Bay

13 februari 2020 - Hạ Longbaai, Vietnam

Een van de redenen waarom we naar Vietnam zijn gegaan is dat we heel graag naar Halong Bay wilden. We hadden daar ooit beelden van gezien op tv en die waren ons zeer bevallen!

En vandaag zijn we er dus naartoe gereden. Vanmorgen vertrokken we om half acht uit Ninh Binh om tegen enen in Halong aan te komen. Onderweg hebben we de gebruikelijke toilet- en koffiestop gemaakt en vlak voor Halong zijn we gestopt bij een bedrijf waar ze "kunstmatig" parels in oesters kweken. We kregen een uitleg over hoe ze dat doen en we mochten kijken hoe dat gebeurde. Er worden kunstmatig twee stoffen in een oester gebracht en de bedoeling is dat die oester die stoffen dan probeert te verwijderen. Dat doet hij met een afscheiding die uiteindelijk de parel oplevert. Bij 40 % van de oesters lukt dat. Het proces duurt 1 tot 5 jaar. Daarna wordt de oester opengemaakt en de parel wordt geoogst. Er zijn verschillende soorten oesters, die allemaal een andere kleur parel opleveren: wit, goudgeel of groen. Heel interessant om te zien hoe dat gaat!

Daarna werd er ingescheept op de boot waarmee we de Halong Bay in zouden varen. Het weer wilde niet echt meewerken, want het is grijs en een beetje mistig en heel af en toe miezert het een beetje. Maar wat een schitterend gebied is dit, ook als het niet zonnig is. In de baai komen honderden rotsen uit de zee omhoog. Het is een landschap dat uniek is in de wereld en daarom is het dan ook werelderfgoed. Magnifiek om daar doorheen te varen, dat wil zeggen door het stuk waar je met een boot mag komen. Want in een groot gedeelte mag dat niet. We zijn eerst naar een rots gevaren waar we een indrukwekkende grot hebben bezocht. Daarna zijn we naar het eilandje Ti Top gevaren, waar je naar boven kunt klimmen voor een mooi uitzicht. Een hele stevige klim trouwens! Het eiland is genoemd naar de Russische kosmonaut Titov om de vriendschapsbanden tussen Rusland en Vietnam te bezegelen.

Aan boord werden we verrast met een heerlijke lunch en met een voortreffelijk diner. Je mag trouwens geen plastic mee aan boord nemen en dus hebben we een glazen waterfles gekocht om toch wat water bij ons te hebben. Onze slaaphut is ruim, gezellig en voorzien van een prima bed, een eigen toilet en een eigen douche. Kortom, hier houden we het wel even uit. We liggen voor anker tussen de rotsen en zullen morgen via een andere route terugvaren naar Halong. Daarna gaan we door naar Hanoi. Maar eerst gaan we nog even genieten van dit prachtige, unieke gebied!