Naar het noorden

15 februari 2020 - Bac Ha, Vietnam

Vanmiddag zijn we aangekomen in Bac Ha, een plaatsje dat zo'n 250 kilometer ten noordwesten van Hanoi ligt, op ongeveer 25 kilometer van de Chinese grens. We weten niet wat ons overkomt, want wat is het hier schitterend!!!

Maar laten we beginnen bij het begin. Eerst hadden we een gezellig ontbijt, want twee mensen van de groep zijn vandaag jarig. De een wordt 37, de ander is precies een kwart eeuw ouder.

Daarna zijn we vertrokken uit Hanoi voor een rit van ongeveer 270 kilometer. Omdat het hotel aan de noordkant van de stad ligt, konden we de drukte al snel achter ons laten. Over een enorme, nieuwe brug over de Rode Rivier reden we richting vliegveld en daar namen we de Expressway richting Lao Cai, een stadje dat op de grens met China ligt. Het voordeel van een niet zo drukke snelweg is, dat je best wel opschiet.

En wat bleek? Binnen de kortste keren veranderde het landschap in iets, dat we tot nu toe nog niet hadden gezien in Vietnam! Opeens was er ruimte. De weg  voerde langs grote rijstvelden en al heel snel verschenen de eerste heuvels, die later zelfs in bergen zouden veranderen. Er was heel veel bos, afgewisseld door rijstvelden waar juist de nieuwe oogst wordt aangeplant. Ook de huizen zijn hier anders: in de dichtbevolkte gebieden heb je smalle huizen met twee, drie of zelfs vier verdiepingen erop. Dat vindt zijn oorzaak in het feit dat in de steden vroeger de hoeveelheid belasting die je moest betalen werd afgemeten aan de breedte van je huis. En dus werden er huizen gebouwd, die soms maar twee meter breed waren, maar wel 20 tot 60 meter diep en soms nog dieper! Hier zie je veel meer huizen zoals wij die kennen: een ruim opgezette benedenverdieping, soms nog een verdieping er bovenop en een zadeldak. Maar ja, hier heb je ruimte! Af en toe in de verte een dorpje, soms een dorpje wat dichterbij de snelweg. En schitterende vergezichten!! Wat een enorm verschil met wat we tot nu toe hebben gezien! Wat ons betreft echt een verademing; even uit de enorme drukte die langs de kust heerst. We hebben tot nu toe vooral prachtige cultuur gezien, die we niet hadden willen missen, maar nu zitten we midden in de natuur en dat bevalt ons buitengewoon goed.

We slapen in Bac Ha in een homestay. We gingen daar met enige reserve naartoe, maar eigenlijk is het ontzettend leuk. Een mooi gebouw met kamers op de eerste verdieping, die door dunne wandjes van elkaar gescheiden zijn. De bovenkant is open, dus je hoort alles van elkaar.

In Bac Ha hebben we eerst gestopt bij een hotel om iedereen de kans te geven om naar het toilet te gaan. We hebben even een rondje door het dorpje gemaakt. Morgen gaan we daar de markt bezoeken. Daarna zijn we doorgereden naar de homestay, die een stukje buiten het dorp ligt. Nadat we onze kamers hadden geïnspecteerd, hebben we een wandeling gemaakt. Hier bleek nog eens in wat voor een prachtige omgeving we nu zitten. De foto's spreken voor zich!

Na de wandeling kregen we Russische champagne aangeboden door de twee jarigen, die in grote dank werd aanvaard, samen met een paar heerlijke rambutans.

De omgeving hier leeft vooral van de  landbouw, waarbij rijst natuurlijk heel belangrijk is, maar er wordt ook groente geteeld. We zagen zelfs boerenkool op een veld staan. Verder zijn er heel veel puppies en kippen met kuikens. Bijna iedereen heeft een waterbuffel en ook varkens worden hier gehouden, en dan met name de Vietnamese hangbuikzwijntjes. Voor het eerst in deze vakantie hebben we ook paarden gezien.

De kindertjes zijn enthousiast en zien er anders uit dan elders in Vietnam. Je herkent duidelijk de Chinese roots van de bevolking hier.

Kortom, we vermaken ons hier prima. We gaan morgen naar Sa Pa, dat iets verderop ligt. Daar blijven we twee nachten. We hopen dat het weer blijft zoals het nu is: lekker warm en vanmiddag was het zelfs een beetje zonnig! Duimen dus maar...