Turku (FIN) - Helsinki (FIN)

8 augustus 2017 - Helsinki, Finland

Als je van Turku naar Helsinki gaat, kun je dat op twee manieren doen: via de snelweg in pakweg anderhalf uur, of via de "oude" weg naar Helsinki en dan doe je er langer over, maar zie je meer. Wij hebben voor dat laatste gekozen. En dat vergezeld door een heerlijk zonnetje bij een graad of 22.

Na het ontbijt zijn we nog even de markt in Turku op geweest. Daar wordt heel veel groente verkocht, maar er zijn ook stalletjes met allerlei spullen die op een rommelmarkt niet zouden misstaan. We hebben een heel gesprek gevoerd met een vrouwtje dat gebreide mutsen verkocht: zij in het Fins en wij in het Engels. Helaas konden we elkaar totaal niet begrijpen, maar het was toch een heel leuk gesprek.

Het Fins is een taal die voor ons onbegrijpelijk is. Het lijkt helemaal nergens op. Je hoort ook geen woorden die je herkent en je mist dus volkomen de strekking van wat er wordt gezegd. Grappig is wel dat alle plaatsnamen hier niet alleen in het Fins, maar ook in het Zweeds vermeld worden. Zo heet Turku Åbo in het Zweeds en Helsinki heet in het Zweeds Helsingfors. Verder hebben we vandaag geleerd dat "keskusta" "centrum" betekent.

Onderweg hebben we wat foto's gemaakt en een kilometer of 50 voor Helsinki zijn we afgeslagen richting het noordoosten, zodat we om Helsinki heen reden naar het plaatsje Porvoo. Het oude centrum van dit stadje heeft leuke gekleurde houten huizen met heel veel souvenirwinkeltjes. Kortom "een hoog Volendam-gehalte", zoals in de reisbeschrijving staat, maar wel leuk.

Daarna naar Helsinki gegaan. Snel het hotel gevonden op zo'n 500 meter van het centrum. We zijn nog even gezellig de stad in gegaan en hebben gegeten bij een Mexicaan. Helsinki is een leuke stad, heel anders dan we hadden verwacht. Wij dachten dat het helemaal vol zou staan met moderne architectuur, maar dat bleek een misvatting. Er zijn ook heel veel oude gebouwen in Jugendstil. We hebben alvast wat foto's van het centrum van Helsinki gemaakt. Morgen hebben we ook nog ruim de tijd om de stad in te gaan. Vanaf 5 uur kunnen we inchecken voor de boot naar Sint Petersburg.

Beste lezers van ons blog, wij gaan nu een paar dagen off-line, want we willen in Rusland niet verrast worden door hoge roamingkosten. Zaterdag hopen we in Tallinn te zijn en daar pakken we de draad weer op. Leuk trouwens alle reacties die we krijgen. Ga zo door...