Stockholm (S) - Turku (FIN)

7 augustus 2017 - Turku, Finland

Vanmorgen gingen de alarmen van onze telefoons precies tegelijk af; om 4.30 uur wel te verstaan. Vervolgens werd er op de deur geklopt en kwam de man van de receptie helemaal naar de 12de verdieping om ons te wekken. Want vandaag moest de oversteek naar Finland gemaakt worden. Rond half zes werden we verwacht bij het inchecken en om 7.10 uur zou de boot vertrekken.

En weer was de lucht grijs en terwijl we wachtten tot we de boot op mochten rijden, viel er een gestage regen. Maar ziedaar... de boot had amper de eilanden van de archipel voor Stockholm verlaten of de regen stopte en de zon brak door. En dus hebben we een heerlijke tocht gehad over de Botnische Golf, eerst door de archipel voor de kust van Stockholm en later door de scherenkust van Finland.

We zouden om 19.10 uur aankomen in Turku en dus was onze verbazing groot toen de boot rond half twee langzamer ging varen en uiteindelijk aanlegde aan een kade. Het bleek de haven van het plaatsje Mariehamn te zijn op het eiland Åland, een min of meer zelfstandige regio van Finland. Na een korte stop ging de tocht weer verder en voeren we door de scherenkust van het westen van Finland, met talloze eilandjes, de meeste daarvan onbewoond. We zijn op de tiende verdieping op het zonnedek gaan zitten en hebben heerlijk zitten lezen (en af en toe lekker zitten dutten). Om precies 19.10 uur meerde de boot af in Turku en rond 19.30 uur reden we de eerste kilometers in Finland. De rit naar ons hotel in Turku was slechts 4,5 km lang.

In Finland is het een uur later dan in Zweden (en Nederland). We hebben snel onze spullen naar de kamer gebracht en we zijn naar een pub gegaan waar we frittata hebben gegeten, een nogal machtige omelet. Die hebben we weggespoeld met een biertje. Morgen gaan we door naar Helsinki.