Weer een hoogtepunt: PORTO

23 juli 2022 - Guimarães, Portugal

Kilometerstand: 3620 km

Wat een magnifieke stad is Porto! Gelegen aan de Douro, die overspannen wordt door prachtige bruggen. Maar laten we bij het begin beginnen...

Aangekomen in de ontbijtzaal werden we gefeliciteerd door de dienstdoende ober: we waren namelijk de eerste gasten voor het ontbijt van vandaag! En wie ons goed kent, weet dat dit best bijzonder is. Feit is echter dat het hier een uurtje vroeger is dan in Nederland en onze biologische wekker staat nog op de Nederlandse tijd. Kortom, we waren vroeg wakker en het leek ons wel een goed idee om de trein naar Porto een uurtje vroeger te nemen. En dus reden wij om 8.53 uur (Portugese tijd) het station van Guimarães uit in een boemeltreintje dat ruim een uur nodig heeft om de 53 kilometer naar Porto te overbruggen. Onderweg stopt hij bij zo'n 25 stations, dus je bent wel even bezig. Maar het is wel heerlijk relaxed om het prachtige landschap aan je voorbij te zien glijden.

In Porto aangekomen zijn we naar een toeristisch informatiepunt gegaan en daar werd ons haarfijn uitgelegd wat we allemaal konden doen en hoe we dan moesten lopen. Vanaf het station São Bento loop je langs de kathedraal van Porto linea recta naar een van de grootste bezienswaardigheden van de stad: de Ponte Luiz I, de grote stalen brug, die een van de kenmerken van de stad is, ontworpen door een leerling van Gustave Eiffel. De brug heeft twee verdiepingen. Vanaf de kathedraal, aan de noordzijde van de rivier, kom je uit op de bovenste, waar alleen voetgangers en de metro de oversteek maken, 63 meter boven de Douro, Het uitzicht is fenomenaal! Voor een nog mooier uitzicht op de stad kun je doorlopen naar het nabijgelegen klooster, dat nog een stukje hoger ligt.

Daarna zijn we lopend afgezakt naar de kade aan de zuidzijde. Hier vind je de grote porthuizen. Er zijn tientallen horecagelegenheden, heel veel souvenirwinkeltjes en ook hiervandaan is het uitzicht prachtig. We hebben heerlijk lopen slenteren, we hebben koffie gedronken met iets lekkers erbij en vervolgens hebben we een boottripje over de Douro gemaakt. Absoluut aan te raden! Je ziet de bruggen vanaf het water en dat is een imposant gezicht. Het zijn er inmiddels aardig wat: een stuk of zeven. Sommige heel modern, maar ook een tweede stalen brug, ontworpen door Eiffel zelf en door de Portugezen gekozen als hun nationale symbool.

Na de rondvaart hebben we een glaasje port gedronken in een van de porthuizen, want dat zat inbegrepen bij de boottocht. En dat laten wij dan niet aan ons voorbij gaan... Daarna zijn we naar de andere oever gelopen, naar de wijk Ribeira, die net als de grote brug op de Werelderfgoedlijst staat. Hier was het ongelofelijk druk, met allemaal restaurants die afgeladen vol zaten. Wij zijn nog een stukje de stad in gelopen en hebben om 16.20 uur weer de trein naar Guimarães genomen. Je kunt er niet tegenop rijden met de auto, want een retourtje kostte ons slechts € 3,70 per persoon (wel met ouderenkorting).

Wij vinden het stuk Portugal van deze reis tot nu toe geweldig: het landschap is prachtig, de mensen zijn ontzettend aardig en behulpzaam en ook voor je portemonnee is Portugal heel vriendelijk. Wat prijzen: een kopje koffie: 90 cent, een biertje: 2 euro, een colaatje: 1,50, een liter euro 95: € 1,97. Het kan dus wel... Wat ons betreft willen wij absoluut nog een keertje terug voor een stedentrip, waarbij we wat meer tijd hebben en op ons gemak de stad verder kunnen bekijken. Want die stad verdient dat echt!

De maaltijd werd door ons in hetzelfde restaurant als gisteren gebruikt, samen met dezelfde mensen. Daarna hebben we nog even een afzakkertje gehaald met twee medereizigers. Morgen wacht de Dourovallei.