We komen tijd tekort!!

8 juli 2022 - Parnac, Frankrijk

Kilometerstand: 1090 km

De dag begon met een heerlijk ontbijt in de tuin. Daarna hebben we een paar uur in diezelfde tuin zitten lezen. Omdat we voor zondagavond kaarten gereserveerd hebben voor een optreden met Franse chansons in een zaal in Saint-Benoît-du-Sault, een plaatsje dat een kilometer of drie voorbij Parnac ligt, zijn we eerst maar eens gaan kijken of we de "Salle Georges Brassens" konden vinden. Dat bleek geen probleem, maar wat nog leuker was, is dat het plaatsje zelf een prachtig oud middeleeuws stadje is, waarvan het oude centrum heel mooi bewaard is gebleven. Morgen is er markt; daar gaan we dus even kijken en zondag is er een middeleeuws feest gepland, waarvan het voornoemde optreden ongetwijfeld deel uit maakt.

Daarna zijn we naar de oostkant van de snelweg getogen om te kijken in Éguzon en Crozant, twee plaatsjes aan een stuwmeer. Hier zag je duidelijk dat  het seizoen nog beginnen moet, want het was er zeer rustig. Daarom snel doorgereden naar Gargilesse-Dampierre, een kunstenaarsdorp, dat bekend is geworden doordat George Sand, een Franse schrijfster, er ooit een tijd gewoond en gewerkt heeft. Zij was een vrouw met veel contacten en heeft zelfs enige tijd een verhouding gehad met Chopin, de componist. In Gargilesse zit een heel gezellig restaurant en omdat we daar wilden eten, hebben we gereserveerd, zijn vervolgens naar Argenton-sur-Creuse gereden, een wat grotere plaats. Het terrasje daar was gezellig, de plaats zelf viel ons wat tegen.

Daarna terug naar Gargilesse, waar we subliem gegeten hebben in Auberge Hôtel des Artistes. Het restaurant bleek een voltreffer: voor niet teveel geld werd er een fantastische maaltijd geserveerd, zoals je dat niet te vaak tegenkomt. Echt een aanrader dus, voor als je ooit in de buurt bent.

Rest ons nog te melden dat het hier ongelofelijk mooi, gezellig en rustig is. Er is veel te zien en we hebben het gevoel dat we tijd tekort komen om alles wat we zouden willen doen in deze paar dagen te doen. Het zou dus zomaar kunnen dat we hier nog een keer gaan terugkomen. Het weer werkt aan alle kanten mee: het is zonnig en de temperatuur is ronduit zomers, zo'n graad of 28. Morgen dus naar de markt in Saint-Benôit en daarna willen we een rondrit gaan maken door de Brenne, een natuurgebied met kleine, oude dorpjes ten westen van Parnac. Morgen ongetwijfeld meer daarover... De dag werd besloten met een korte wandeling door La Villonnière, waarbij we vergezeld werden door een uitbundige Chouette, die de hele weg met ons meeliep.