Naar het "Parc régional naturel de la Brenne"

9 juli 2022 - Parnac, Frankrijk

Kilometerstand: 1246 km

Vandaag hebben we een rondrit gemaakt door een van de grootste wetlands van Frankrijk: de Brenne. Voor het zover was hebben we eerst de markt in Saint-Benoît-du-Sault bezocht. Dit bleek een klein, maar desondanks toch best gezellig marktje te zijn. Na een korte wandeling door het stadje zijn we op weg gegaan naar de Brenne, een groot regionaal natuurpark.

De Brenne is een gebied met honderden meertjes. Er wonen, vergeleken met de rest van Frankrijk, weinig mensen. En onder degenen die er wonen zijn veel landbouwers. Er zijn een paar kleine en soms iets grotere dorpjes, maar dat zijn geen dorpjes waarvan je zou hopen dat daar je wieg had gestaan... Desondanks is het geweldig om door dit gebied te rijden. Bij enkele meertjes zijn parkeerplaatsen gemaakt en een korte wandelroute leidt dan naar een of meerdere observatiehutten vanwaar uit je de dierenpopulatie, voornamelijk allerlei soorten vogels, kunt bekijken. Prachtig!!! Er leven trouwens ook andere dieren, maar die zie je overdag niet en die bevinden zich vooral in die stukken waar geen of heel weinig mensen komen: herten, reeën, bevers, vossen, otters, wilde zwijnen, wilde katten, slangen en schildpadden. Onderweg zagen wij een familie beverratten oversteken: een moeder (of vader) met zes kleintjes. We hebben twee bezoekerscentra bezocht, waar je een hoop informatie kon vinden.

Tussen de middag hebben we in Rosnay wat gedronken en rond een uur of vier zijn we weer naar Saint-Benoît-du-Sault gereden, teneinde een bezoek te brengen aan de SuperU. Daarna hebben we heerlijk in de geweldige tuin die ze hier hebben in de schaduw gezeten en gelezen. We hebben vanavond ons eigen potje gekookt: chili con carne (uit blik) en een echte Franse meloen en perziken. Prima te eten! Ook vanavond hopen we nog lang in de tuin te kunnen zitten, want de temperatuur is nog steeds heerlijk: vandaag 30 graden en nu nog steeds een graad of 25. Best uit te houden dus!