Naar de Riojastreek

28 juli 2022 - Laguardia, Spanje

Kilometerstand: 4654 km

Vanmorgen hebben we Salamanca verlaten. Het lukte om de auto zonder schade uit de kleine autolift te rijden, maar buiten gekomen werd de uitrit geblokkeerd door een Spanjaard die zijn koffers niet in zijn auto kon proppen, zodat degene die na ons kwam de lift niet uit kon rijden. Uiteindelijk kwam alles goed en kon iedereen zonder schade aan de reis beginnen.

Onze eerste stop was in Valladolid, waar we op de Plaza Mayor koffie hebben gedronken. Valladolid is een aardige stad, leuk om een keer gezien te hebben, maar dat is het dan ook wel. De stad ligt midden op de meseta, de hoogvlakte, die bestaat uit zandkleurig gras, graanvelden en af en toe een veld met zonnebloemen. Een leeg landschap, dat ons aan een woestijn doet denken. Maar wel mooi!

De tweede stop was in Burgos. En daar is de kathedraal echt iets wat je gezien moet hebben. Hij is, net als die in Salamanca, heel groot en als je alles uitgebreid wil bekijken, mag je daar gerust een hele dag voor uittrekken. Die tijd hadden wij niet. Maar indrukwekkend was het desondanks wel.

Het is de op twee na grootste kathedraal van Spanje, na die van Segovia en Salamanca. Hij is in 1221 gesticht onder de regering van Ferdinand III en meet 84 bij 59 meter. De bouw heeft drie volle eeuwen geduurd. De kerk is opgetrokken in gotische stijl, met hoge versierde spitsen en rijkgedecoreerde zijkapellen. Vernuftige trappen zorgen ervoor dat de kerk is aangepast aan het hellende terrein waarop hij staat.

Na het bezoek aan de kathedraal hebben nog een frisje gedronken en een tosti gegeten met ibericoham om vervolgens door te gaan naar ons hotel in Laguardia.

Het mesetalandschap heeft plaatsgemaakt voor de heuvels van de Rioja. Een werkelijk schitterend gebied, met wijngaarden zover als het oog reikt. Zoiets hebben we zelfs in Frankrijk nog nooit gezien! Morgen willen we de omgeving gaan verkennen.