Naar Logroño en Vitoria-Gasteiz

29 juli 2022 - Laguardia, Spanje

Kilometerstand: 4812 km

Vandaag zijn we na het ontbijt eerst naar Logroño gereden. Dat is een wat grotere plaats, zo'n 19 kilometer van Laguardia. Het is een etappeplaats op de route naar Santiago de Compostella. De stad heeft een mooie oude brug over de Ebro, maar die brug bleek niet toegankelijk, want er vinden restauratiewerkzaamheden plaats. In het centrum staat een mooie kerk en er zijn winkeltjes, die voor een deel onder oude arcaden liggen. De grote, moderne winkels liggen rond het oude gedeelte, daarvan gescheiden door een niet onaardig stadspark.

Daarna zijn we naar Vitoria-Gasteiz gereden, de hoofdstad van Spaans Baskenland. Het bezoek aan deze stad kwam vooral voort uit het feit dat de boeken van de Vitoriaanse schrijfster Eva Garcia Saenz de Urturi zich afspelen in deze plaats en waarvan "De Stilte van de Witte Stad" het eerste en bekendste deel is. We hebben het Virgin Blanca Plaza bewonderd en ook het beeld van de Witte Maagd, dat daar gesitueerd is. We hebben de Santa Maria kathedraal, die ook in de boeken veelvuldig wordt genoemd, van een afstandje bekeken. We zijn er niet naar binnen gegaan, want we vinden dat we de afgelopen dagen meer dan genoeg kerkelijk schoon hebben gezien.

Na een mooie rit door kleine dorpjes zijn we teruggereden naar ons hotel om nog lekker te lezen bij het zwembad. We hebben de auto vast bijgetankt, want morgen wacht een stevige rit naar de Franse Pyreneeën. Dat tanken in Spanje is trouwens wel grappig: vanwege de hoge benzineprijzen krijgt iedereen die in Spanje tankt een korting van zo'n 15 procent. Wij vermoeden dat de Spaanse regering de btw eraf heeft gehaald. Wij hadden voor 69 euro getankt, maar hoefden maar 58 euro af te rekenen. Het is iets dat ons al eerder is opgevallen. Grappig dus...

Fred heeft trouwens vandaag al twee keer de wc "gerepareerd", want die heeft de neiging om zich niet met water te vullen als je hebt doorgetrokken. Nou ja, morgen mag een ander het doen...

We hebben gegeten in het dorp, net als gisteravond. De tapas van gisteren bij de Irish Pub bevielen ons beter dan het vlees en de vis van vanavond... Overigens is er nog wel iets wat het vermelden waard is. Laguardia ligt hoog op een rots. Dat betekent dat de weg om in het (grotendeels autovrije) dorp te komen behoorlijk steil is. Maar daar heeft men wat op gevonden: ze hebben een prachtige lift gemaakt, die je in luttele seconden van de doorgaande weg beneden naar de hooggelegen stad brengt. Ideaal!!