Naar Rocamadour

11 juli 2022 - Rocamadour, Frankrijk

Kilometerstand: 1586 km.

Vandaag gaat onze rondreis echt beginnen, maar eerst hebben we met weemoed afscheid genomen van Frank en Marjolein in La Villonnière. Wat hebben we daar een geweldige tijd gehad! We zijn echt van plan om daar binnen afzienbare tijd terug te komen!

Onze eerste stop was in La Souterraine, een plaats die best wel mooi is, zelfs als de winkels, zoals nu, op maandagmorgen gesloten zijn. Na een heerlijk kopje koffie zijn we verder gegaan op de A20 om die na Brive-la-Gaillarde weer te verlaten. De tweede stop was in Martel, een middeleeuws stadje in de Corrèze. Heel leuk met mooie oude gebouwen. Daarna door naar Rocamadour. We kennen die plaats al, omdat we er twee keer eerder zijn geweest, maar toch is het iedere keer weer leuk om er te zijn en te genieten van een stadje dat voor een deel is uitgehouwen in de rotsen. Ons hotel staat helemaal bovenin, vlak bij de Rocher d'Aigle, waar roofvogelshows gegeven worden. Die waren aan ons echter niet besteed, want wij hadden kaartjes gekocht voor de Gouffre de Padirac, een gat in de grond van zo'n 100 meter omtrek en, op z'n diepste punt, 103 meter diep. Een prachtige wandeling, na de afdaling per lift, werd ons deel. Er is een onderaardse rivier en daarop word je per boot 500 meter verder vervoerd. Je komt dan in een gedeelte met prachtige zalen, gevuld met allerlei vormen van druipsteen. Na wat klim- en daalwerk kom je dan uiteindelijk weer bij de boot, die je terugbrengt naar de plek waar je erin bent gestapt.. Een hele mooie en leuke excursie, die we van harte aanbevelen.

Vervolgens hebben we nog even de benedenstad van Rocamadour bezocht, maar daar waren de winkels al aan het sluiten. Bij een crèperie hebben we een heerlijke galette gegeten, vergezeld door de onvermijdelijke cider, die daar nu eenmaal bij hoort!. Daarna zijn we naar ons hotel gereden om tot de ontdekking te komen dat het concert dat in het café naast ons gegeven werd juist afgelopen was... Toch nog maar even een pichetje rosé besteld en gezellig gezeten. En dat alles bij een temperatuur van 34 graden overdag en 's avonds nauwelijks koeler. Morgen wacht San Sebastian...