Terug naar de Middeleeuwen

10 juli 2022 - Parnac, Frankrijk

Kilometerstand: 1301 km

Vandaag was er een middeleeuws feest in Saint-Benoît-du-Sault. Maar voordat we daar kwamen hebben we eerst de vide-grénier (rommelmarkt) in Parnac bezocht. Een gezellig geheel rond de kerk en op een weitje erachter. Daarna naar de SuperU voor nog een paar boodschappen en de tank volgegooid.

Het middeleeuwse feest zorgt ervoor dat een groot deel van de plaatselijke bevolking in middeleeuwse kledij loopt. Daarnaast worden er oude ambachten uitgevoerd op de manier waarop ze dat wellicht ook in de Middeleeuwen deden. Een smid, een leerbewerker, een houtsnijder en dat alles rond de kerk, omlijst door een dansgroep, die ook nog eens middeleeuwse liedjes ten gehore brengt. Erg gezellig!

Daarna hebben we nog een klein rondje door de omgeving gemaakt en op een terrasje wat gedronken alvorens terug te keren naar La Villonnière. Het zal morgen lastig zijn om deze fantastische plek te verlaten!! Marjolein en Frank zijn een geweldige gastvrouw en gastheer! Zeer vriendelijk en behulpzaam en zeer geïnteresseerd in het wel en wee van hun gasten. De plek waar zij hun B&B hebben is weergaloos! De omgeving is nauwelijks toeristisch, maar geweldig mooi en vooral rustig. Het moet heerlijk zijn om hier stevige wandelingen (of fietstochten) te maken, maar daarvoor was het deze dagen gewoon net even te warm. Er is een prachtige tuin, met heerlijke stoelen en een zwembad en voor de kinderen zijn er schommels. En er is natuurlijk Chouette. Ook al zou je niet van honden houden (wat wij ons eerlijk gezegd niet kunnen voorstellen) dan is dit een hond waar je smoorverliefd op kunt worden. Iedere keer als je aankomt word je door hem verwelkomd zonder dat hij vervelend wordt of begint te bedelen. Hij nestelt zich heerlijk in de schaduw onder een boom of struik, maar wel altijd in de buurt waar jij ook bent. Als je even gaat wandelen, loopt hij gewoon met je mee zonder dat hij (eigenlijk is het trouwens een "zij") lastig is. Voor ons is dit een plek waar we absoluut terug willen komen.

Vanavond zijn we in Saint-Benoît-du-Sault naar een "spectacle" geweest. Dit bleek een soort musical, die rondom een flink aantal hele bekende chansons werd opgevoerd. Een zanger en een zangeres, een oudere man en vrouw die citeerden uit brieven (van Georges Sand en haar minnaar?) en een koor bestaande uit inwoners van het dorp. Grandioos!! Daarna lekker gegeten bij Papa Will, een tentje in hetzelfde plaatsje, waar ze heerlijk salades hadden (ook pizza's en burgers trouwens). We hebben vandaag tickets gekocht voor de Gouffre de Padirac, vlakbij Rocamadour. Daar kunnen wij morgen aan het eind van de middag terecht. Morgen begint onze rondreis echt, maar we zullen zeker met weemoed terugdenken aan de heerlijke dagen in La Villonnière!