Naar Oslo

3 augustus 2017 - Vettre, Noorwegen

Gelukkig hebben de Scandinavische weersvoorspellers het niet altijd bij het rechte eind. De "100 % regenkans" bleek vanmorgen te bestaan uit een strakblauwe lucht en een uitbundig zonnetje. Het weer was zelfs zo mooi, dat we besloten om de paraplu's vandaag maar eens thuis te laten.

Na het ontbijt zijn we op een plaatselijke bus gestapt, die ons in drie kwartier naar het centrum van Oslo reed. We wilden naar het Vigelandspark, maar dachten abusievelijk dat dit park Grønlandspark heette. De wandeling erheen ging door de Indische wijk, waar je allerlei geuren tegemoet kwamen, die je het idee gaven dat je ergens in de tropen rondwandelde.

Nadat we onze vergissing ontdekt hadden, zijn we teruggelopen naar het centrum. We hebben de Domkerk bezocht en zijn vervolgens naar het paleis van de koning gelopen. Het park eromheen is gewoon vrij toegankelijk, dus dat zijn we doorgewandeld.

Het bleek dat het Vigelandspark nog twee kilometer verderop lag en omdat we gehoord hadden dat dit één van de highlights was, die je absoluut gezien moet hebben, zijn we ernaartoe gewandeld. En daarvan hebben we geen spijt gehad. Wat een schitterend park! In het park staan tientallen levensgrote beelden, gemaakt door meneer Vigeland. Alle beelden stellen mensen voor, naakte mensen, in allerlei houdingen en van alle leeftijden. We hebben er een paar gefotografeerd, maar hadden er gemakkelijk nog tien of twintig foto's bij kunnen maken. In het park was het behoorlijk druk, maar het is een park dat veel te bieden heeft voor jong en oud: er is een grote speeltuin, er zijn tennisbanen, er is een museum en dat alles is gratis toegankelijk voor iedereen. Je mag zelfs je hond meenemen het park in.

Na ons parkbezoek zijn we rustig teruggegaan naar het centrum. Inmiddels was de lucht behoorlijk betrokken geraakt en toen we in het centrum waren aangekomen, begon het zachtjes te regenen. We zijn nog wat winkels in gegaan, maar tegen een uur of vijf vonden we het welletjes.We hebben de bus weer opgezocht en die heeft ons weer keurig netjes bij het hotel afgezet.

De maaltijd bestond, net als gisteren, uit een buffet waarvan je naar believen kon nemen. Geen buitengewone hoogstandjes, maar wel te hachelen.

Onze indruk van Oslo: een aardige stad om eens gezien te hebben, maar geen stad waar je een stedentrip naar hoeft te maken. De stad heeft veel verschillende bouwstijlen door elkaar heen: mooie oude gebouwen staan naast hele moderne. Er mist, dat vonden wij althans, gewoon een beetje gezelligheid...